اهمیّت و استفاده درست از تگ هدینگ (H2، H1 و …)

لطفانظرخودرا ثبت نمایید

هنگام نوشتن یک مطلب جدید، شما می‌توانید از تگ‌های عنوان H2، H1 و … برای قرار دادن تیترهای مختلف استفاده نمایید. این تیترها در کنار هم یک ساختار کلی برای مطلب شما شکل خواهند داد و به مخاطب کمک می‌کنند تا راحت‌تر قسمت‌های مورد نظر خود را بیابد. به علاوه موتورهای جستجو نیز می‌تواند به راحتی موضوع مطلب شما را مشخص کنند و کاربران بیشتری را به سمت آن هدایت نمایند.
تفاوت تیترها با عنوان سئو (یا تفاوت تگ های هدینگ H با متا تایتل!)

خب پیش از هر چیز بگذارید دقیقاً مشخص کنیم که هر یک از این دو چه نقشی در صفحه دارند و در کجا نمایش داده می‌شوند. همانطور که متوجه شدید، هدینگ (heading) صفحه آن تیتری است که درون متن شما به نمایش در می‌آید و توسط کاربر و موتور جستجو قابل رویت است. در کد html یک سایت، هدینگ با استفاده از تگ‌های h (که یعنی تیتر اصلی <h1>، تیتر ثانی <h2> و …) مشخص می‌شود. ما در مطالب خود از واژه تیتر به عنوان معادلی برای هدینگ استفاده می‌کنیم.

اما عنوان آن نامی است که شما برای صفحه خود برگزیده‌اید و درون متن به کاربر نمایش داده نمی‌شود. این عنوان در html به نام متا تایتل شناخته شده و با تگ <title> مشخص می‌شود. برای اینکه بتوانید عنوان یک صفحه را ببینید، کافیست به نام آن در تب مرورگر خود نگاه بیندازید. معادلی که ما در مطالب خود برای این واژه در نظر گرفته‌ایم، عنوان صفحه است. همچنین باید بدانید که عنوان صفحه آن عبارتی است که هنگام جستجوی کاربر در موتور جستجوی گوگل به عنوان تیتر اصلی شما نمایش داده خواهد شد. ما در یکی از مطالب دیگر وبلاگ خود به متا تایتل و آموزش نحوه درست استفاده از آن پرداخته‌ایم.

چرا تیتربندی مطلب با تگ‌های H اهمیّت دارد؟

اگر شما تیترهای درستی برای مطلب خود نداشته باشید، خواندن آن هم برای کاربر و هم برای موتورهای جستجو سخت خواهد شد. انگار که مطلب خود را به چینی نوشته باشید.

اهمیت تگ هدینگ (h1، h2، h3 و …) و عدم استفاده از آنها

تگ‌های تیتر یک قابلیت جدید در فضای آنلاین نیستند و در طی هفت یا هشت سال گذشته چیزی در مورد آنها عوض نشده است. بنابراین نحوۀ استفادۀ درست از آنها هم تغییر نکرده است و صد البته، از اهمیّت آنها هم کاسته نشده است.
ایجاد یک ساختار منطقی و مناسب با تگ های هدینگ (h3، h2، h1 و …)

شما می‌بایست برای هر صفحه تنها از یک تگ H1 استفاده نمایید و به وسیلۀ آن تیتر اصلی مطلب را مشخص نمایید. برای مثال تیتر اصلی مطلبی که در حال خواندن آن هستید، “تیتربندی متن: اهمیّت و استفاده درست از تگ های هدینگ (h2، h1 و …)” می‌باشد. توجه داشته باشید که قرار نیست در این تیتر نام سایت شما قرار داده شود (مگر در صفحۀ اصلی) و باید موضوع صفحه مشخص شود.

بیایید یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیریم. در این فروشگاه صفحاتی هستند که طبق دسته‌بندی محصولات را نمایش می‌دهند و صفحاتی هم هستند که اطلاعات یک محصول مشخص را به مخاطب ارائه می‌کنند. شما نباید در صفحۀ دسته‌بندی تیتر اصلی شما باید عنوان دسته را معرفی کند و در صفحه محصول هم نام محصول مورد نظر را.

بعد از تیتر اصلی به سراغ تگ H2 می‌رویم و از آن برای زیر تیترهای مطلب خود استفاده می‌نماییم. شما به کمک این تگ می‌توانید بخش‌های مهم مطلب خود را مشخص نمایید و به این ترتیب مطلب خود را برای مخاطبان و البته گوگل خواناتر کنید.

در نهایت هم تگ‌های H3 هستند که زیر تیترهای عناوین H2 به حساب می‌آیند. البته گاهی بد نیست که به جای تگ H2 هم از تگ H3 استفاده نمایید. یعنی وقتی که فکر می‌کنید یک قسمت از مطلب چندان اطلاعات مهمی را به مخاطب ارائه نمی‌دهد و لازم نیست بروی آن تاکید زیادی بشود.
یک اشتباه متداول در استفاده از تگ‌های تیتر

چیزی که ما بیشتر از هر چیز با آن مشکل داریم، آن زمانی است که آدم‌ها از تگ‌های تیتر استفاده می‌کنند تا بخش‌های مختلف وب‌سایت خود را زیباتر نمایند یا بروی یک موضوع تاکید نمایند. برای مثال یک فراخوان تماس را (“با این شماره تماس بگیرید…”) با استفاده از تگ H1 یا H2 بروی وب‌سایت قرار می‌دهند تا توجه بیشتری جلب کند.

اینکار یک اشتباه بزرگ در طراحی محسوب می‌شود. به جای اینکار شما باید یک کلاس جدید برای نوشتۀ مورد نظر خود ایجاد کنید. چرا که تگ‌های H1، H2 و … توسط موتورهای جستجو شناسایی می‌شوند. این موضوع حتی در راهنمای خود گوگل برای افراد مبتدی در سئو هم مطرح شده است. البته گاهی هم می‌بینیم که افراد یک پاراگراف کامل را به تگ H2 یا H3 مزین می‌کنند که البته بسیار هم مرسوم است. کاری که می‌تواند صدمۀ جدی به سئوی شما بزند.
در اتاق زیر شیروانی چه خبر است؟

آیا تا به حال از هیچ یک از تگ‌های H4، H5 و H6 استفاده کرده‌اید؟ بد نیست بدانید که استفاده از تگ H4، وقتی که متن شما بیشتر از ۱۰۰۰ کلمه داشته باشد کار خوبی است و یک لایه جدید را به ساختار صفحه اضافه می‌کند. همچنین این تگ می‌تواند برای تیترهای بی‌اهمیتی که شامل کلمۀ کلیدی شما نیست هم مورد استفاده قرار بگیرد. اما آن دو تگ دیگر واقعاً مفید نیستند. پس زیاد به آنها توجه نکنید. شاید آنها در روزهای ابتدایی اینترنت مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما اکنون دیگر کمتر کسی از آنها استفاده می‌کند.
تاثیر تیتربندی بروی سئوی وب‌سایت شما

در نهایت احتمالاً می‌پرسید که: استفاده از تیترها چه مزیتی برای سئوی وب‌سایت من دارد؟ شواهد نشان می‌دهد که تاثیر این کار نسبت به قبل کمتر شده است، اما تیترها هنوز هم به گوگل کمک می‌کنند که موضوعات اصلی را در مطالب طولانی‌تر تشخیص دهد و البته مطلب شما را به عنوان یک مطلب خوانا و معتبر شناسایی کند.

شکی نیست که راه‌های بهتری برای ایجاد یک سئوی خوب وجود دارد و لزوماً برای سئو به یک ساختار خوب برای مطالب نیاز ندارید. اما اینکار وقت چندانی از شما نخواهد گرفت، می‌تواند تاثیری هر چند کوچک بروی سئوی شما داشته باشد و در نهایت و مهمتر از هر چیز، مطالعۀ مطالب شما توسط کاربران را راحت‌تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید