حباب دات کام چگونه بوجود آمد؟ چه تاثیری از خود بر جای گذاشت؟

لطفانظرخودرا ثبت نمایید

حباب دات کام یا همان حباب اینترنتی

این حباب اینترنتی در سال ۱۹۹۷ شروع شد. در ۲۰۰۰ به اوج رسید و در ۲۰۰۲ ترکید. این حباب، در اثر سرمایه گزاری های بی پروایانه به وجود آمد. سرمایه گزاران آنقدر از پیشرفت های اینترنت هیجان زده شده بودند که تقریبا روی هر شرکت تکنولوژی و اینترنتی که شروع می کرد سرمایه گزاری می کردند. دیگر به اینکه آیا شرکتی سود ده هست یا نه یا حتی در اینده سود ده خواهد بود توجهی نداشتند.

حباب اینترنتی در اواخر دهه ۹۰ میلادی شکل گرفت، زمانی که دیگر بیشتر مردم در خانه هایشان به چیزی دسترسی داشتند به نام “اینترنت”.

از سوی دیگر مایکروسافت با ارائه ویندوز ۹۵ پلاس، اولین نسل از مرورگر اینترنت اکسپلورر خود را که تا به امروز هم مورد استفاده خیلی ها هست، را به دست کاربران رساند که در واقع حکم نخستین تجربه افراد از دنیای مجازی را داشت.
آمازون و شرکت های مشابه که خدمات اینترنتی می دادند، به «شرکت های دات کامی» معروف شدند چرا که در آن زمان کمی عجیب به نظر می رسید که شخصی تجارت اش را بر پایه وب بنا سازد.

این شرکت ها در دو محل زندگی می کردند: اول آدرس اینترنتی شان و سپس انبارهایی که جنس های خود را قرار داده بودند.

در دوران حباب دات کام یا همان حباب اینترنتی ، حرص چشمان همه را بسته بود از ۱۹۹۷ تا مارچ ۲۰۰۰ قیمت ها ۵ برابر شد. تورم اوج گرفت و هر جا که میرفتی صحبت از اینترنت و Y2K و این چیزای مربوط به کامپیوتر و اینترنت بود. افزایش قیمت ها در این دوران باعث سود و زیان بسیاری از مردم جهان به خصوص کشور آمریکا شد.
خیلی از بیزنس ها تعطیل شدند و خیلی ها هم در این شرایط سود کلان بردند. نمونه این حباب ها را در حال حاضر در ایران خودمون شاهد هستیم که با بالا رفتن دلار و اجرای تحریم های پسا برجام، تعداد زیادی سود های کلان کردند و خیلی ها هم ور شکست شدند.

این حباب دات کام و افزایش قیمت ها ادامه داشت تا در طی دو سال آینده دوباره به میزان ۵ برابر پایین بیاید و قیمت ها به میزان قبل از حباب برسد.
این سقوط توسط حمله های تروریستی سپتامبر ۲۰۰۱ شدت بیشتری پیدا کرد. در آن دوران که مرکز اقتصادی آمریکا و جهان را هدف گرفته بودند اوضاع آشوب شده بود و در این حباب دات کام ، از هر دو شرکت اینترنتی، تنها یکی برجای ماند. خیلی از شرکت های اینترنتی که فقط به خاطر اسم اینترنت و حباب دات کام وارد کسب و کار شده بودند، ور شکست شدند و سرمایه گذاران این شرکت ها ضرر های بسیار زیادی دیدند.

یکی از مثال های بزرگ این ورشکستگی ها مربوط به شرکت pets.com می باید که این کسب و کار بار ارزش سهام بالای ۳۰۰ میلیون دلار در زمان اوجش، به میزان ۰ دلار در مدت کمتر از یک سال رسید و خیلی از سرکایه گذاران این شرکت بدبخت شدند. کسب و کار های زیادی مانند pets.com ور شکست شدند و شرکت های از این دست زیاد بودند و به خوبی هم سرمایه جذب می کردند. البته به سهام داران خود نیز قول های زیادی می دادند و بیان می کردند که سرمایه های بسیاری را به آنها بر می گردانند. این اتفاقات حباب را تشدید می کرد و اعتماد مردم از اینترنت پایین آمده بود.

البته موفقیت هایی مانند سایت آمازون هم وجود داشتند که از هر سهم ۱۰۰ دلار در طول دوران حباب به ۷ دلار هر سهم بعد از ترکیدن حباب رسید. اما دوباره بالا رفت به ۶۰۰ دلار برای هر سهم رسید.

نتیجه، مانند دیگر تب های مختلف در طول تاریخ، حباب دات کام یا همان حباب اینترنتی درسی بسیار آموزنده است.

دیدگاهتان را بنویسید