همه چیز درمورد فلاپی دیسک

5/5 - (1 امتیاز)

فلاپی دیسک چیست؟

فلاپی دیسک، یا دیسک نرم وسیله‌ای برای ذخیره اطلاعات است که از یک صفحه (دیسک) مدور نازک از جنس پلاستیک منعطف با پوششی از مواد فرو مانیتیک ( قابلیت اهن ربایی ) تشکیل شده‌ است که توسط یک پوسته مربع یا مستطیل شکل از پلاستیک محافظت می‌شود. دیسک‌های نرم توسط گرداننده دیسک نرم (floppy disk drive) یا FDD خوانده و نوشته می‌شوند.

تاریخچه

حدود چهل سال پیش فلاپی دیسک های  ۱۰۰ کیلوبایتی بیشترین حجم ذخیره سازی اطلاعات را در تاریخ رایانه با خود به یدک می کشید. آلن شوگارت در سال ۱۹۶۷ در آی.بی.ام آنرا اختراع نمود. حلقه ای از جنس پلاستیک که در وسط آن هسته ای مغناطیسی داشت. اولین فلاپی دیسکها ۸ اینچی بودند که به دیسکت معروف شدند و بعدها ۵٫۲۵ اینچی شده و در اولین رایانه رومیزی یا پی سی در سال ۱۹۸۱ از آن استفاده شد.

این نوع فلاپی دیسکها ۳۶۰ کیلوبایت بود که بعدها فلاپی دیسکهای ۱٫۴۴ مگابایتی در ابعاد ۳٫۵ اینچی ساخته شد. بنابراین پس از گذشت سالها، فلاپی از نظر فیزیکی کوچکتر شده و حافظه آن افزایش یافته است. تا اواخر دهه ۱۹۹۰ محبوب ترین وسیله ذخیره سازی اطلاعات به شمار می رفت که با آمدن فلش مموری و سی دی، کم کم رو به مرگ تدریجی پیش رفت.ولی از یاد نبریم در آن زمان ابزاري کوچک که بتواند ۴۴/۱ مگابايت اطلاعات را در خود ذخيره کند، بسيار ارزشمند به شمار مي رفت.

مزیت فلاپی دیسک ها

شاید تنها مزیت فلاپی دیسک ها قابلیت حمل آنها باشد که به کاربر این امکان را می دهد تا اطلاعاتی در حدود یک مگابایت را با خود حمل نماید ( که البته اطلاعات زیادی بشمار نمی‌آید )

اشکالات فلاپی دیسک‌ها

با توجه به اینکه فلاپی دیسک‌ها حافظه‌های جانبی نسبتاً قدیمی هستند، امروزه اشکالات زیادی در رابطه با آنها به چشم می‌خورد که عبارت‌اند از : سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در آنها بسیار کم است ظرفیت آنها کم است نسبت به ضربه حساس بوده و در نتبجه دوام کمی دارند.
چگونه فلاپی دیسک ها را نگهداری می کردند؟
در نگهداری از فلاپی دیسک‌ها باید به موارد زیر توجه نمود
* آنها را در دمای مناسب نگهداری کرد
* به آنها ضربه‌ای وارد نشود
* جسم خارجی با صفحه حساس به مغناطیس آنها برخورد ننماید
* در میدان‌های مغناطیسی شدید قرار داده نشوند

نکته جالب درمورد فلاپی دیسک ها

در بعضی از موارد لازم است پس از ذخیره نمودن اطلاعات در فلاپی دیسک ها آنها را در مقابل تغییر و یا پاک شدن محافظت نمود. بدین جهت در فلاپی دیسک ها یک فضای باز مربع شکلی در نظر گرفته شده است که در زیر آن یک دکمه متحرک قرار دارد. هر گاه دکمه متحرک فضای باز را نپوشاند امکان‌نوشتن و یا پاک کردن اطلاعاتِ دیسک وجود ندارد و تنها می توان اطلاعات را از روی دیسک خواند . به عبارت دیگر در چنین حالتی تنها می توان عمل LOAD را جهت اجراء برنامه ها انجام داد. به این حالت از دیسک اصطلاحا Write protect می گویند.
در زمان قدیم فلاپی وسیله ای مهم و در این حال کار راه انداز برای انتقال اطلاعات بود که تغییر و سوییچ از فلاپی به دیسک سی دی اولین بار توسط اپل با سیستم آی.مک ۱۹۹۸ متحقق شناس در عرض کمتر از چند سال شرکت های بزرگ مانند اپل تغییر استراتژی دادند تا اینکه در سال ۲۰۰۷ اکثر سازندگان سخت افزار اعلام کردند دیگر فلاپی دیسک نمی سازند.و هم اکنون هیچ کاربری حاظر نیست با حافظه ای کار کند که نه سرعت دارد نه حجمی برای انتقال.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان.

دیدگاهتان را بنویسید