وب اپلیکیشن پیش رونده PWA چیست

1.3/5 - (3 امتیاز)

شاید وقتی استیو جابز در حدود یازده سال قبل آینده اپلیکیشن های محصولات آیفون را اپلیکیشن های تحب وب یا پیش رونده (PWA) دانست هیچکس حتی فکرش را هم نمی کرد به این سرعت حرف او به واقعیت بدل شود.
امروزه وب اپلیکیشن ها پیش رونده در کنار غول های اپلیکیشن بومی مانند Android و iOS جایی برای خود باز کرده اند حرف بسیاری برای گفتن دارند.
خارق العاده بودن کار این نوع از اپلیکیشن ها آنجایی ملموس تر است که ویندوز فون ها امروزه از رده خارج شده و قادر به رقابت با این غول های صنعت اپلیکیشن نشده است!
این پیشرفت عظیم اپلیکیشن های بومی بخاطر تعدد بالای برنامه هایی است که برای آن ها ارائه شده است و برنامه نویسانی که بسیار مشتاقانه شروع به طراحی اپلیکیشن با چارچوب های اندروید و ای او اس کرده اند.
چرا باید وب اپلیکیشن pwa طراحی کنیم ؟

با فراگیر شدن همه جانبه گوشی های همراه و دسترسی ساده و آسان مردم به اینترنت نیاز به اپلیکیشن ها بیش از هر زمانی احساس می شود.
اما تفاوت در سیستم عامل گوشی های هوشمند علتی شد تا هر توسعه دهنده اپلیکیشن مجبور باشد بر روی یک سیستم عامل کار کند عده ای اندروید را انتخاب کردند و عده ای iOS را که این خود یک نقطه ضعف بزرگ برای برنامه نویسان بود.
اما ضعف بزرگتر برای کسانی بود که خواستار طراحی اپلیکیشن برای فعالیت خود بودند چون همه ی مخاطبین آن ها از یک نوع سیستم عامل در گوشی هوشمند خود استفاده نمی کردند و با گروه مختلفی رو به رو بودند.
این عامل به دشواری کار می افزود چون علاوه بر این که نیاز بود اپلیکیشن برای اندروید طراحی شود در کنار آن IOS هم قرار داشت و هزینه ی طراحی بسیار بالا می رفت علاوه بر هزینه باید فاکتور وقت و سختی مدیریت دو اپلیکیشن با پلتفرم های مختلف را هم در نظر گرفت.
اما با ورود اپلیکیشن های پیش رونده این مشکل برطرف شد و دیگر نیاز نبود برای طراحی یک اپلیکیشن با این ساختار ، برنامه نویس زبان جدیدی بیاموزد یا فقط تمرکز خود را بر روی یک پلتفرم قرار دهد.
این اپلیکیشن ها تحت وب بودند و با مرورگر در دسترس قرار می گرفتند و کاربران فارغ از اینکه چه سیستم عاملی دارند قادر به استفاده از آن بودند.

برتری وب اپلیکیشن PWA در مقایسه با اپلیکیشن بومی:

شاید اگر بخواهیم تمام برتری های این اپلیکیشن های پیش رونده را بیان کنیم به یک مقاله بسیار بلند نیاز است اما ما به اختصار به بیان برتری های PWA در مقایسه با رقبای بزرگ آن می پردازیم:
۱- دسترسی آسان:

در اپلیکیشن های بومی نیاز بود کاربر در App Store ها به دنبال اپلیکیشن مورد نظر خود بگردد و بعد داده ای را صرف دانلود کردن آن و سپس اقدام به نصب و استفاده از اپلیکیشن مورد نظر کند! خوب خیلی از کاربران در میانه راه منصرف می شدند و اصلا برنامه را نصب نمی کردند ولی در وب اپلیکیشن پیش رونده کاربر در مرورگر خود به این اپلیکیشن دسترسی پیدا خواهد کرد بدون آن که نیاز به چک کردن نسخه اندروید خود یا ios خود کند که ایا این اپلیکیشن قادر به اجرا هست یا خیر
۲- هزینه بسیار کمتر طراحی:

به جای اینکه شما یک اپلیکیشن را برای دو پلتفرم طراحی کنید و هزینه مجزا بپردازید می توانید با طراحی یک اپلیکیشن پیش رونده هر دوی این ها را در یک قالب به دست آورید و هزینه ی بسیار پایین تری دارد.
و از دردسرهای قرارداد بستن با دو شرکت طراحی در امان می مانید
۳- سبک شدن گوشی:

همواره کاربران اپلیکیشن های زیادی را در گوشی نصب می کردند که فضا و رم بسیاری را اشغال می کرد و کاربر در مواجه با سنگین شدن گوشی شروع به حذف اپلیکیشن ها می کرد و این خود یک نکته منفی بزرگ به حساب می آید ولی در این طراحی وب اپلیکیشن های pwa چون فایل نصبی وجود ندارد و کاربر به راحتی به آن از طریق مرورگر دسترسی دارد مشکلی از این بابت بوجود نخواهد آمد.
۴- رابط کاربری:

شاید با گفته های بالا فکر کنید در اپلیکیشن های پیش رونده آیکونی در گوشی برای دسترسی سریع وجود نخواهد داشت اما یک اپلیکیشن پیش رونده در صفحه مرورگر مربوط به خود دسترسی به آیکون را در گوشی همراه شما به ارمغان می آورد که فارغ از دسترس هایی است که در پیدا کردن , دانلود و نصب نرم افزار های بومی وجود دارد.
نتیجه گیری:

با عواملی که ذکر شد به راحتی می توان نتیجه گیری کرد این اپلیکیشن ها نقات قوت بسیار بیشتری نسبت به همتایان بومی خود دارد و کار را برای کاربران بسیار ساده می کنند
به جرات می توان گفت PWA آینده است.
آینده ای که دیگر شاید اپلیکیشن های بومی وجود یا توان رقابت با آن را نداشته باشند!
اما اینک شرکت توسعه و فناوری وب افرا یکی از بهترین شرکت های طراحی است که می تواند شما را در این زمینه یاری کند

دیدگاهتان را بنویسید