پیام رسان سروش

5/5 - (2 امتیاز)

بررسی تخصصی پیام‌ رسان سروش، از پیام رسانهای داخلی کشور

پیام‌ رسان سروش یک نرم‌افزار پیام‌رسان ایرانی است. نرم‌افزار سروش در بهمن ۱۳۹۴ نسخهٔ آزمایشی خود را به بازار عرضه کرد. این نرم‌افزار تحت حمایت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گسترش یافته و بخش عمده‌ای از سهام این شرکت متعلق به صدا و سیما است.

پیام‌ رسان سروش چیست؟

پیام‌ رسان سروش یک نرم‌افزار پیام‌رسان ایرانی است. این پیام‌رسان دارای نسخه‌های رسمی اندروید و آی‌اواس برای تلفن‌های همراه هوشمند، و نسخه‌های آزمایشی برای ویندوز، مک و لینوکس برای رایانه‌های شخصی می‌باشد.

 

پس از فراگیر شدن تلگرام در ایران، نرم‌افزار پیام‌ رسان سروش  از جمله پیام‌رسانی‌هایی بود که به عنوان جایگزین تلگرام پیشنهاد شد. به ادعای برخی منتقدان، این پیام‌رسان کپی‌برداری از کد منبع باز تلگرام است اما سرورهای آن در ایران قرار دارد.

 

پیشینه پیام‌ رسان سروش:

نرم‌افزار سروش در بهمن ۱۳۹۴ نسخهٔ آزمایشی خود را به بازار عرضه کرد و تا بهمن ۱۳۹۵ نزدیک به ۷۰۰ هزار کاربر فعال داشت. قرار بود این پیام‌رسان تا پایان زمستان ۱۳۹۵ به‌طور رسمی رونمایی شود.

 

این نرم‌افزار تحت حمایت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گسترش یافته و بخش عمده‌ای از سهام این شرکت متعلق به صدا و سیما است.

 

در فروردین ۱۳۹۷، به دلیل تحریم‌های ایالات متحدهٔ آمریکا این پیام‌رسان از اپ استور حذف شد.

 

ذخیره اطلاعات و نحوه استفاده از آنها در پیام‌ رسان سروش:

سروش اطلاعات كاربران را بر اساس اصول زیر ذخیره می‌كند:

زمان ثبت نام كاربر، شماره موبایل و مخاطبین او برای اهداف زیر ذخیره می‌شوند:

۱) شماره موبایل كاربر به منظور احراز هویت كاربر استفاده می‌شود.

۲) شماره‌های ذخیره شده در دستگاه كاربر به منظور شناسایی دوستان او مورد استفاده قرار می‌گیرند و كاربر می‌تواند با آنها ارتباط برقرار نماید و سایر مخاطبینی كه عضو سامانه نیستند را به استفاده از آن دعوت نماید. (توجه داشته باشید فقط از شماره موبایل‌های لیست مخاطبین كاربر استفاده می‌شوند و سایر اطلاعات مخاطبین نظیر نام، عكس و آدرس‌ آنها ذخیره نشده و مورد استفاده قرار نخواهند گرفت.)

 

۳) به منظور تغییر دستگاه و انتقال حساب كاربری فرد از یك دستگاه به دستگاهی دیگر از شماره موبایل كاربر استفاده می‌شود.

 

اطلاعات قید شده در بخش فوق، صرفا توسط خود كاربر و سرورهای سامانه قابل مشاهده است و سایر كاربران هیچ دسترسی به آن نخواهند داشت.

 

برای ایجاد تجربه كاربری و ارتباطی بهتر بین مخاطبین، پروفایلی برای كاربر تعریف شده است كه شامل نام، وضعیت(Status) و تصویر كاربری است

امکانات پیام‌ رسان سروش

– کانال های عمومی:

* ارسال بازخورد به مدیر کانال

* ثبت نظر و لایک به محتوای منتشر شده

* ارسال هر گونه فایل (تصویر، صدا، ویدئو و …)

شرکت در مسابقات و نظرسنجی ها

 

– گفتگوی دو نفره و گروهی :

* جابجایی سریع پیام ها

* ارسال هرگونه فایل برای دوستان

* استیکرهای زیبا و متنوع

– تماس صوتی رایگان

سرعت پایین اجرای اپلیکیشن و کند بودن در اجرا

 

مشکلات و حاشیه‌های پیام‌ رسان سروش:

محبوبیت هر اپلیکیشن بستگی به UI و UX  و البته قابلیت اجرا برروی پلتفرم های مختلف خصوصا اندروید است . و درمیان هزاران مدل گوشی اندرویدی، اپلیکیشن هایی موفق هستند که برروی هرمدل گوشی با هرقدرت سخت افزاری قابل اجرا باشند .

 

بزرگترین مشکل پیام رسان سروش ، عدم اجرای درست برروی گوشی های اندرویدی با قدرت سخت افزاری پایین است ! این اشکال به تنهایی کافیست تا جامعه کاربری بسیار زیادی را ازدست بدهد، اما از این هم که بگذریم گاها نفس گوشی های رده بالا را هم برا اجرا میگیرد !

 

تجربه کاربری بسیار ضعیف:

موفقیت تلگرام و نمونه های مشابه آنرا بتوان UX یا تجربه کاربری موفق آن دانست. UX به طورخلاصه راحتی استفاده و دسترسی به تمام امکانات اپلیکیشن یا یک نرم افزار است.

دومین اشکال بزرگی که در اپلیکیشن سروش وجود دارد تجربه کاربری بسیار ضعیف آن است. به طوریکه کاربر درنگاه اول به اپلیکیشن به درستی نمیتواند تشخیص بدهد که یک پیامرسان را بازکرده یا یک پلی استور یا یک بوک ریدر book reader(کتابخوان) آنلاین؟!

 

حتی در تم پیش‌فرض اپلیکیشن، رنگ بک گراند ( پس زمینه) چت‌ها تشابه خیلی زیادی به بک گراند خود اپلیکیشن دارد و همین مشکل کافیست تا تاثیر بسیار بدی در تجربه‌ی اولین کار با سروش بگذاردوالبته باعث گیج شدن کاربر در درک و شناخت  لایه های اپلیکیشن می شود.

 

سرورهای بسیار ضعیف و سرعت پایین دردانلود:

سومین اشکال بزرگی که به پیام‌ رسان سروش میتوان وارد کرد که از نظرمن بدترین اشکال هم میتواند باشد، ضعیف بودن سرورهای این پیامرسان باوجود مستقر بودن دیتاسنتر اپلیکیشن داخل ایران است.

گاها برای دانلود یک عکس یا ویدیو کوتاه بیش از ۳۰ ثانیه باید منتظر ماند و بعضا به خاطر پایین بودن سرعت اینترنت، عملا ارسال پیام غیرممکن میشود چه برسد به دانلود مدیا !

پی از تلگرام، اما به شدت ضعیف:

قابلیت ساخت کانال گروه و ایجاد تماس صوتی از مزیت های این مسنجر بومی به حساب می آید ولی صرفا وجود امکانات اما بدون کیفیت، نمی تواند رضایت کاربران را به خود جلب کند .

البته امکان خریدشارژ و پرداخت قبض، فروشگاه استیکر درکنار امکانات دیگر نشان دهنده درآمدزا بودن آن نیز دارد!سروش با وجود داشتن امکانات مشابه تلگرام، هنوز نتوانسته کیفیت آن را به سطح مطلوبی برساند.

 

دیدگاهتان را بنویسید