چرا پول کاغذی اختراع شد؟

5/5 - (1 امتیاز)

از مبادله کالا به کالا تا اختراع پول کاغذی
قبل از پول، انسان ها مبادله کالا به کالا می کردند. یعنی اگر شما کالایی داشتی که دیگری میخواست می توانستید با هم به توافقی برسید که این توافق هم دستخوش تغییر در هر مبادله کالا با کالا بود. اما از یک زمانی به بعد به جای استفاده از کالا برای دریافت کالا از واحد مرجعی به نام پول در جامعه آن موقع استفاده می کردند که در اینجا از دانشنامه ویکیپدیا تعریف و تاریخ پول را برای شما آورده ام.

پول یا در تعریف ابتدایی آن وسیله، قطعه، شی، یا چیزیست که انسان‌ها برای تبادل خواسته‌ها، خدمات، کالاها و نیازها از آن استفاده می‌کنند. به صورت کلّی بر خلاف مبادله کالا به کالا هر چیزی می‌تواند به عنوان پول مورد استفاده قرار گیرد. در زمان‌های قدیم کالاها معمولاً به عنوان پول مورد استفاده قرار می‌گرفتند و در بسیاری کشورهای جهان طلا و نقره به عنوان پول رایج بودند. در حال حاضر تقریباً تمام پول مورد استفاده در تمامی کشورهای دنیا اصطلاحاً پول بی‌پشتوانه است که به پولی اطلاق می‌شود که دارای ارزش ذاتی نبوده و کنترل ارزش آن در اختیار حکومت است.
مردم نیز به اعتبار رژیم سیاسی حاکم و تولید ناخالص داخلی، پول چاپ شده را برای مبادله معتبر می‌دانند. به تبع آن، هر چه از اعتبار و اقتدار رژیم سیاسی حاکم بر کشور نزد مردم کم شود یا تولید ناخالص داخلی پایین بیاید، به رسمیت شناخته شدن و معتبر دانستن پول نزد مردم کاهش می‌یابد و از کارایی پول به عنوان وسیله مبادله کم می‌شود. در برخی از کشور های ورشکست شده وضعیت از استفاده از پول برای معاملات، به مبادله کالا به کالا بازگشته است.

پولیس پولی بود که با مس ساخته می‌شد. بعضی از علمای لغت می‌گویند کلمه پولس در آغاز در فنیقیه وضع شد و از آنجا به کشورهای دیگر سرایت کرد و کلمه فلوس که هنوز در برخی از کشورهای خاور نزدیک و خاورمیانه مصطلح است همین پولس است و کلمه پول که در زبان فارسی امروزی متداول است از ریشه پولوس گرفته شده‌است و بر خلاف تصور بعضی از ریشه فولاد نیست. در جوامع اولیه معمولاً مبادله کالا به صورت مبادله پایاپای انجام می‌گردید. در چنین سیستمی معمولاً مقدار معینی از یک کالا با مقدار معینی از کالای دیگر به صورت پایاپای مبادله می‌گردید. این سیستم تنها در اجتماع‌های کوچک قابل استفاده است و با بزرگتر شدن جوامع انسانی نیاز به مبادله به وسیله پول شکل گرفت. در قدیم معمولاً پول یکی از کالاهای موجود در آن جامعه بود. به‌طور مثال در زمان قدیم در خاورمیانه جو به عنوان پول مورد استفاده قرار می‌گرفت یا در قاره آمریکا صدف به عنوان پول استفاده می‌شد.مردم نیز به اعتبار رژیم سیاسی حاکم و تولید ناخالص داخلی، پول چاپ شده را برای مبادله معتبر می‌دانند. به تبع آن، هر چه از اعتبار و اقتدار رژیم سیاسی حاکم بر کشور نزد مردم کم شود یا تولید ناخالص داخلی پایین بیاید، به رسمیت شناخته شدن و معتبر دانستن پول نزد مردم کاهش می‌یابد و از کارایی پول به عنوان وسیله مبادله کم می‌شود. در برخی از کشور های ورشکست شده وضعیت از استفاده از پول برای معاملات، به مبادله کالا به کالا بازگشته است.

پولیس پولی بود که با مس ساخته می‌شد. بعضی از علمای لغت می‌گویند کلمه پولس در آغاز در فنیقیه وضع شد و از آنجا به کشورهای دیگر سرایت کرد و کلمه فلوس که هنوز در برخی از کشورهای خاور نزدیک و خاورمیانه مصطلح است همین پولس است و کلمه پول که در زبان فارسی امروزی متداول است از ریشه پولوس گرفته شده‌است و بر خلاف تصور بعضی از ریشه فولاد نیست. در جوامع اولیه معمولاً مبادله کالا به صورت مبادله پایاپای انجام می‌گردید. در چنین سیستمی معمولاً مقدار معینی از یک کالا با مقدار معینی از کالای دیگر به صورت پایاپای مبادله می‌گردید. این سیستم تنها در اجتماع‌های کوچک قابل استفاده است و با بزرگتر شدن جوامع انسانی نیاز به مبادله به وسیله پول شکل گرفت. در قدیم معمولاً پول یکی از کالاهای موجود در آن جامعه بود. به‌طور مثال در زمان قدیم در خاورمیانه جو به عنوان پول مورد استفاده قرار می‌گرفت یا در قاره آمریکا صدف به عنوان پول استفاده می‌شد.

حالا شما تصور کنید که در دوران قبل از اختراع پول زندگی می کردید و برای گذراندن زندگی باید مبادله کالا به کالا می کردید.

یکی تخم مرغ داشت و از آن به عنوان کالا برای مبادله کالا به کالا استفاده می کرد و دیگری هم مقداری چوب برای معامله دارد.

اما برای انجام چنین مبادله کالا به کالا ، نیاز نفر اول باید چوب بود و نفر دوم باید نیازش تخم مرغ باشه.

اگر اولی چوب لازم نداشت و مثلا چاقو لازم داشت، نفر دوم ابتدا باید نفر سومی که در ازای چوب به او چاقو می داد را پیدا می کرد و سپس چاقو را به نفر اول می داد و در ازای آن تخم مرغ ها را می گرفت و مبادله کالا به کالا را انجام می داد.

همین طور که خود شما هم فکر کردید، این فرآیند بسیار پیچیده و طاقت فرسا بود.
بنابراین یک ستون مشترک لازم بود. چیزی که جذاب باشه و همه آن را به عنوان یک وسیله مبادله بپذیرند.

این همون پوله یک وسیله مبادله مقبول همه.

چرا باید از پول کاغذی استفاده کرد – مبادله کالا به کالا – ارزش پول – دلیدل اختراع پول کاغذیچرا باید از پول کاغذی استفاده کرد – مبادله کالا به کالا – ارزش پول – دلیدل اختراع پول کاغذی

انسان ها بوسیله پول بدون نیاز به مبادله کالا به کالا ، خرید و تجارت خود را انجام میدهند.

در برخی جوامع از دانه های شکلات به عنوان پول استفاده می شد.

در قاره آمریکا از صدف های دریایی به عنوان واحد پولشون استفاده می کردند. فکر کنید اگه میرفتی زیر آب دریا میتونستی پولدار تر بیای بیرون.


در برخی از نقاط جهان هم از حیوانات زنده و دام های پرورشی به عنوان واحد مبادله کالا به کالا استفاده می شد.

از زمان اختراع اولین پول تا الان زمان زیادی میگذرد و الان هر کشوری تقریبا واحد پول خود را دارد. مثل دلار، یورو، یوان، پوند، ریال و …..

بیایید فرض کنیم پول مورد نظر همان صدف دریایی باشد.

بنابراین به جای مبادله کالا به کالا ، نفر دوم به نفر اول برای تخم مرغ هایش مثلا ۲ صدف دریایی میپردازد

و نفر اول زمانی که چاقو نیاز داشته باشد به نفر سوم هم از صدف هایی دریایی می پردازد

زیرا تمامی آن جامعه از صدف دریایی استفاده می کنند.

در نتیجه فرق نمیکند که پول یک کشور گندم یا ورق کاغذ یا حتی صدف دریایی باشد. ارزش پول به اعتماد مردم به آن است و همان طور که در این پست بهش اشاره کردیم این ارزش پول همیشه دستخوض تغییرات است.

دیدگاهتان را بنویسید