۸ ربات هوش مصنوعی بسیار پیشرفته که تا الان تولید شده

5/5 - (2 امتیاز)

جدیدترین ربات های هوش مصنوعی

تکنولوژی ربات هوش مصنوعی هر روز پیشرفت های بیشتری میکنه و شکی نیست که این ربات ها به قسمت بزرگی از زندگی روزمره ما تبدیل خواهند شد.

از یادگیری مهارت های اجتماعی تا به خاطر سپردن چهره انسان ها، اینجا ۸ تا از خَفَن ترین ربات های هوش مصنوعی که تا به امروز ساخته شدند رو با هم میبینیم

شماره ۸: آسیمو

از سال ۱۹۸۰ شرکت بزرگ هوندا که محصولات خودرویی و هواپیمایی و صنعتی تولید می کرد، روی به سمت ربات های هوش مصنوعی آورده. نتیجه این تحقیقات ربات آسیمو بود که مخفف “قدم پیشرفته در نوآورانی تحرک” می باشد.

آسیمو در سال ۲۰۰۰ رونمایی شد و اولین رباتی بود که بر ۲ پا راه رفت.

این ربات ۱ متر و ۳۰ سانتی با وزن ۸۶ کیلوگرمر برای کمک به انسان ها در زندگی روزمرشون ساخته شده بود

این ربات هوش مصنوعی می توانست حرکت اجسام مختلف و فاصله آنها و صدای انسان و حرکات معمول انسان مانند دست دادن و خندیدن را تشخیص دهد و می توانست به لطف لیزر های مختلف و سیستم تشخیص صدا و فرکانس، به اطراف حرکت کند و محیط اطراف را تشخیص دهد.

جدا از اولین رباتِ ۲ پا جهان و این خصوصیت هایی که گفتیم، اولین رباتی بود که دوست پیدا کرد و با رییس جمهور سابق آمریکا باراک اوباما فوتبال بازی کرد و همینطور با مجری آمریکایی به نام کِلی ریپا دوستی پایداری برقرار کرد.

با این حال که آسیمو یکی از ربات های هوش مصنوعی خیلی باحال بود. شرکت هوندا در ماه جوون سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که آسیمو را از خط تولید خارج می کند. به نظر میرسه که این شرکت برنامه های بزرگتری برای ربات های هوش مصنوعی خودش داره

در نمایشگاه “سی ای اس” این شرکت طراحی های “۴ ربات همکار” جدید خود را با نام “تری ای کانسپت” رونمایی کرد. به جای اینکه یک ربات هوش مصنوعی برای انجام همه کارها درست کنه، هوندا قصد داره از استفاده ترکیبی ربات های تری ای کانسپت برای ساده سازی زندگی انسان ها استفاده کنه.

از سپتامبر سال ۲۰۱۸ ارزش هر یک از ربات های هوش مصنوعی آسیمو به ۲٫۵ میلیون دلار رسیده است

شماره ۷: والکری

والکری یک ربات هوش مصنوعی ۱۸۸ سانتی ۱۳۶ کیلویی هست که توسط مرکز فضایی جانسن سازمان ناسا با همکاری دانشگاه تگزاس و تگراس ای اند ام درست شده است. این ربات برای رقابت در مسابقه ۲۰۱۵ رباتیکس دارپا درست شده بود

این مسابقه برای ارزیابی انجام کار هایی توسط ربات ها که برای انسان خطر دارند، طراحی شده است.

دانشمندان امیدوارند که از والکری برای قابل زیست کردن سیاره مریخ استفاده کنند. با این حال که انسان ها فعلا خیلی با کولونی های مریخی فاصله دارند، اما دانشمندان همیشه به آینده و در آینده فکر می کنند.

اگر قرار باشه ما روزی روی مریخ زندگی کنیم. یه سری تحقیقات اولیه باید توسط ربات های هوش مصنوعی انجام بشه که این والکری برای عملکرد در شرایط سختی که توسط انسان قابل تحمل نیستند، طراحی شده است.

این ربات همچنین برای ساخت محیط زیستی، حفر منابع زیر زمینی و مقابله با بلاهای طبیعی نیز طراحی شده است.

دانشمندان امیدوارند روزی ربات هوش مصنوعی والکری را در حین همکاری با فضانوردان ببینند

شماره ۶: اطلس

اطلس یک ربات هوش مصنوعی ۲ پا است که توسط شرکت باستون داینامیکس ساخته شده است

این ربات در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد و این پروژه توسط سازمان دارپا که زیر نظر وزارت دفاع آمریکا می باشد حمایت می شد. طراحی این ربات ۱۸۸ سانتی ۱۵۰ کیلوگرمی از طراحی ربات قبلی این شرکت که نامش پَکمن بود گرفته شده و از آلمینیوم و تیتانیوم ساخته شده است

اطلس برای اهداف نظامی تولید شده و مهارت هایی برای جستجو و نجات دارد و تجربه استفاده از این ربات نشان داده که خیلی سخت جون هم هست. اطلس میتونه به تنهایی از سطوح سخت و ناهموار عبور کنه و با استفاده از ۲ سیستم لیزری و دوربین های ۳ بعدی استریواسکوپیک محیط اطرافش رو تشخیص میده.

اطلس با والکری در مسابقه ربات های هوش مصنوعی رباتیکس ۲۰۱۵ دارپا رقابت کرد و در کل رتبه دوم را به خودش اختصاص داد.

بعد از این مسابقه، تمام تمرکز به روی پیشرفت اطلس رفت و ویدیویی که در سال ۲۰۱۶ در یوتوب منتشر شد، عملکرد های جالب اطلس، هم در محیط بیرونی و درونی رو به عموم نشون داد.

شماره ۵: کِنگورو

در اواخر سال ۲۰۱۵ محققان دانشگاه توکیو از ساخته شدن ربات هوش مصنوعی جدیدشون “کِنگورو” خبر دادند.

این ربات میتونه شنا بره، اسکات بزنه و بک فلیپ هم بلده و نوع حرکاتش خیلی بیشتر از ربات های قبلی شبیه انسان هستش. مهمترین مهارت کِنگورو اینه که این ربات میتونه عرق هم بکنه.

این ربات و مدل قبلیش که اسمش کِنجورو بود رو خیلی نزدیک به آناتومی انسان طراحی کرده اند.

طراحی کِنگورو که ۵۱ کیلو وزن داره از روی ساختار بدنی یک پسر بچه ۱۳ ساله انجام شده و کِنگورو فقط کمی سنگین تره. کِنگورو از ۱۶ اهرم و کلی سیم استفاده می کنه تا حالت انقباض و انبساط غضله انسان رو شبیه سازی کنه. این ربات هوش مصنوعی برای انعطاف پذیریش معروف هستش.

برای جلوگیری از بالا رفتن دمای ربات، بخار و جریان هوا توسط لوله های نازکی که در سیستم اسکلتی آلمینیومی او تعبیه شده، جریان دارد.

بر خلاف بقیه ربات های هوش مصنوعی انسان نما، کِنگورو طوری میتونه حرکت کنه که این حرکات نیازمند آزادی عضلانی زیادی هستش. برای انجام حرکاتی مثل وایسادن روی انگشت پا، شنا رفتن و حتی بارفیکس زدن وزن خود. سازندگان این ربات هوش مصنوعی می گویند که او ۶ برابر بقیه ربات ها انعطاف پذیری و آزادی حرکتی داره.

این مهارت های کِنگواو او را برای استفاده در تست های تصادف خودرویی ایده آل می کند. به این دلیل که می تواند آسیب های جسمی را نزدیک تر به چیزی که در انسان می تواند اتفاق می افتد، پیش بینی کند

شماره ۴: HRP4

این ربات هوش مصنوعی کم وزن توسط شرکت ژاپنی پُل سازی صنایع کاوادا با همکاری سازمان علم و تکنولوژی پیشرفته ساخته شده است.

این ربات فقط ۳۸ کیلو وزن داره، تعادل خوبی داره و از ربات های نسل قبل خودش عملکرد بهتری داره و میتونه دستور های صوتی رو اجرا و چهره ها و اجسام را دنبال کنه.

جالب تر از همه اینه که این ربات میتونه روی ۱ پا وایسه و فیگور هم بگیره. این ربات ۳۴ مفصل قابل حرکت و چرخش داره و از نسل قبلی های خودش انعطاف بیشتری داره.

نزدیک ۱۰ سال تحقیق و توسعه در بخش های خصوصی و دولتی ژاپن برای ساخت این ربات صرف شد. در سال ۲۰۱۱ این ربات با قیمت ۳۰۰ هزار دلار به فروش میرسید

هدف اصلی توسعه این ربات صوش مصنوعی این بوده که روزی بتونیم کارهای خسته کننده روزانه مصل تمیز کردن خونه رو به عهده این ربات های صوش مصنوعی باحل بسپریم.

شماره ۳: فُرهَت

یکی دیگر از ربات های هوش مصنوعی که با هدف جایگزینی با انسان ها طراحی و ساخته شده فُرهَت هستش.

این ربات هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۸ توسط شرکت فُرهَت رباتیکس ساخته شده که ادعا کرده که این ربات، پیشرفته ترین پلتفرم اجتماعی رباتیکس جهان هستش.

این شرکت انقدر به محصول خود اعتماد داره که میگه فاصله بین انسان و ماشین رو کم کرده.

با استفاده از انیمیشن کامپیوتری، فُرهَت قادر هست حالات چهره طبیعی انسان را شبیه سازی کنه و همچنین یک صدای واقعی هم داره. جالب اینه که فُرهَت میتونه ظاهر های دیگری هم به خودش مثل سگ یا حتی آدم فضایی بگیره

جدا از تغییر چهره و شبیه سازی حالات چهره، فُرهَت قادر ابراز احساسات و حتی چند شخصیتی هم می باشه.

با وزن فقط ۳٫۵ کیلوگرم، فُرهَت کوچکترین و کم وزن ترین ربات هوش مصنوعی درون لیست ما هستش.

فُرهَت با استفاده از دوربین میتونه اجسام و چهره ها و حالات مختلف رو ردیابی و دنبال کنه و گفته شده حالات این ربات انقدر طبیعی هستش که میتونه با انسان ها همانگونه که خود انسان ها با یکدیگر تعامل دارند، تعامل داشته باشه

این ربات همچنین میتونه به ۴۰ زبان مختلف صحبت بکنه

سازنده این ربات امید داره که در آینده ای نزدیک برای کارهایی مثل منشی هتل، سخنگو و معلم کلاس و حتی استخدام کننده کارمند استفاده بشه

سازنده های این ربات هوش مصنوعی اخیرا به یک مشکلی بر خوردند که یکی از شرکت کنندگانشان که عمل زیبایی بوتاکس را در صورت خود انجام داده بود، باعث قات زدن سیست های فُرهَت شد.

با توجه به گفته ها، سازنده های این مشکل را بعد از دستکاری در نرم افزار ربات حل کردند

شماره ۲: نینا

در سال ۲۰۱۳ دانشمندان مرکز تحقیقات ملی فرانسه ربات هوش مصنوعی نینا رو ساختند. یک ربات ۱ متری که از موقعی که درست شده، رفتار خودش رو داره تکامل میده.

آقای درای بیلی مدیر تحقیقات مرکز سی ان آر اس در سال ۲۰۱۷ گفت که نینا به طور مستمر در رفتار خود تغییر بوجود می آورد تا برای جامعه مورد قبول شود. نینا برای تماکل رفتار اجتماعی خود از مهندس اصلی مرکز سی ان آر اس کمک دریافت می کنه. ایشان یک هدست واقعیت مجازی می گذاره و از طریق اون میتونه که نینا رو کنترل کنه. هدست جوری طراحی شده که این مهندس محیط اطراف نینا را آن جور که نینا میبینه، تجربه کنه. با این روش نینا میتونه از کارهایی که اوپراتورش انجام میده یاد بگیره و از ۵۰ موتور ساخته شده درونش استفاده می کنه تا بعدا این رفتار ها را شبیه سازی کنه.

آقای فردریک ال اس اِی مهندس و اوپراتور نینا گفته که امیدوارم نینا با این روش به اندازه ای یاد بگیره که بتوانه کاملا اتوماتیک در جامعه رفتار قابل قبولی داشته باشه.

بدون شک نینا یکی از جالب ترین ربات های هوش مصنوعی لیست ما هستش

شماره ۱: سوفیا

در سال ۲۰۱۷ ربات هوش مصنوعی به شدت شبیه انسان به نام سوفیا توانست اولین رباتی در جهان شود که به طور واقعی به عنوان یک انسان شبیه سازی شده در جهان شناخته شود.

تا حدی که عربستان به این ربات حق شهروندی اعطا کرد.

جدا از این که سوفیا اولین ربات هوش مصنوعی هست که توانسته شهروندی جایی رو دریافت کنه. چیزی که مختص انسان های زنده است.

این ربات ثابت کرد که می توان به شهرتی انسانی رسید که قبلا فقط توسط انسان های واقعی دست یافته شده. بعد از رونمایی سوفیا در یک فستیوال شهر آستین در ایالت تگزاس، این ربات به یک الگوی فرهنگی تبدیل شده.

سوفیا توسط آقای دیوید هنسن و در شرکتش هنسن رباتیکس ساخته شده.

سیستم های داخلی سوفیا این قابلیت رو بهش میده که ارتباط چشمی برقرار کنه، صدا ها و چهره های انسان های مختلف رو تشخیص بده

شرکت هنسن رباتیکس تکنولوژی ای در ربات های هوش مصنوعی تولید کرده که کاربران می توانند سوفیا را هر طور که خواستند طراحی کنند و این باعث میشه که سوفیا همیشه در حال یادگیری رفتارهای جدیدی باشه.

این ربات هوش مصنوعی همچنین میتونه ابراز احساسات کنه و مهارت هایی مانند خوبی و همدلی و همدردی در او وجود داره.

ارزش های اصلی ای که سوفیا تحت آنها طراحی شده مارو یاد این میندازه که هوش مصنوعی میتونه روزی بر علیه ما قیام کنه و این نگرش توسط خیلی از دانشمندان امروزی، به عموم بروز داده شده است

با این شدت توسعه تکنولوژی ربات های هوش مصنوعی، به نظر عجیب نمیرسه که این روز رستاخیز قیام ربات ها در آینده ای نزدیک اتفاق بیوفته.

دیدگاهتان را بنویسید