انواع هواپیما | تاریخچه هواپیما | هواپیما مسافربری

5/5 - (1 امتیاز)

انواع هواپیما | تاریخچه هواپیما | هواپیما مسافربری

زمینه هوایی و فضایی هواپیما های زیادی وجود دارد که روز به روز شاهد بیشرفت هواپیما های مسافربری هستیم.

تاریخچه ی هواپیما های اولیه:

برداران معروف رایت  وسیله ای اختراع کرده بودنند که در آسمان کاربرد داشت و در سال ۱۷ دسامبر برای اولین بار توانستت  هواپیما خود را به هوا پرواز دهند.

پس از آن با پیشرف علم و صنعت هواپیما ها نیز  باعث پیشرفت شد تا جایی گه در گذشته برای سفر باتوجه به مقصد سفر باید چندین روز را در راه میگذارندیم.

امروزه باتوجه به هواپیما های پیشرفته مسافربری  مسافرت ها و گردشگری ها آسان تر شده است.

انواع هواپیما های مسافربری:

  • انواع ایرباس
  • انواع بوئینگ
  • هواپیمای فوکر
  • مک دانل داگلاس

هواپیما های مسافربری: (Passenger plane)

این هواپیماها توسط شرکت‌های هواپیمایی اداره می‌شوند و وزنی سنگین‌تر و ابعادی نسبتاً بزرگتر از هواپیماهای سبک و فوق سبک دارند. هواپیمای مسافربری جزو کارهای تجاری دسته‌بندی می‌شود. امروزه شرکت‌های زیادی هستند که هواپیمای مسافربری تولید می‌کنند که می‌توان شرکت‌های ایرباس، بوئینگ، بمباردیه و امبرائر را مثال زد که در رقابت عمده با یکدیگر هستند.

بزرگ‌ترین هواپیماهای مسافری، هواپیماهای پهن‌پیکر جت هستند.

هواپیمای پهن‌پیکر یک هواپیمای بزرگ مسافربری است که در سالن مسافرین آن دو راهرو وجود دارد.

در اصطلاح به آن هواپیمای دو راهرویی می‌گویند. عموماً هواپیماهای مسافربری پهن‌پیکر، بدنه‌ای با قطر ۵ تا ۶ متر دارند.

این نوع هواپیماها، در سالن اصلی، مسافران در ۷ تا ۱۱ صندلی در کنار یکدیگر می‌نشینند و در کل توانایی حمل ۲۰۰ تا ۸۵۰ مسافر را دارد…

هواپیما مسافربری ایرباکس A350:

این هواپیما دومتره یکی از مدرن ترین هواپیما های فرانسویی است که در پاریس رونمایی شد کاربرد اصلی این هواپیما جابجایی تعداد زیادی مسافر در مسافت‌هابسیار طولانی است.

ویژگی های منحصر به فرد A350:

مجهز ترین سیستم های الکترونیکی و ناوبری در این هواپیما وجود دارد به همین دلیل بسیاریی از ایرباکس ها را کامپیوتر پرنده میگویید.

ایرباکس قابلیت حمل مسافر های زیادی را دارد .

برد این هواپیما ۱۴۰۰۰ کیلومتر و سرعت آن میتواند تا ۹۰۳ کیلومتر بر ساعت میشود.

هواپیما ایرباکس

هواپیما ایرباکس

هواپیما مسافربری بوئینگ(Boeing):

معروف به جمبوجت هواپیمای جت چهار موتوره بزرگ مسافربری است که شرکت بوئینگ می‌سازد.

هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ بعد از هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰، دومین هواپیمای بزرگ مسافربری در جهان است.

تولید بوئینگ ۷۴۷ در زمان خود انقلابی بزرگ در صنعت هواپیماهای مسافربری به حساب می‌آمد.برای چهل سال بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بود.

بوئینگ ۷۴۷ با چهار موتور و ساختاری دوطبقه قابلیت جابجایی حداکثر ۵۵۰ مسافر را داراست.

انواع هواپیما

انواع هواپیما

هواپیمای مسافربری فوکر۱۰۰( Fokker ):

فوکر یک هواپیمای مسافربری ساخت شرکت فوکر در کشور هلند است. این هواپیما از سال ۱۹۸۸ روانه بازار شد. این هواپیماها از روی مدل قدیمی‌تر فوکر اف ۲۸ ساخته شدند.

به گزارش تالاب این هواپیمای مسافربری بزرگترین محصول کارخانه فوکر است که بنا بر اساس نامش نیز دارای صد صندلی برای مسافران است. این هواپیما، تقریباً بر اساس طراحی هواپیماهای دیگر کمپانی فوکر شکل گرفته اما دارای ویژگی های برتر و مدرنیزه شده و همچنین دارای گنجایش و طول بیشتری نیز هست.

هواپیما مسافربری

هواپیما مسافربری

هواپیما مسافربری مک‌دانل داگلاس، ( McDonnell Douglas):

شرکت هوافضای آمریکایی بود، که در گذشته مهم‌ترین شرکت در حوزه فرآوران هوافضایی و تولید تجهیزات نظامی در ایالات متحده محسوب می‌شد. این شرکت در سال ۱۹۶۷ در پی ادغام شرکت مک‌دانل و شرکت هواپیماسازی داگلاس تأسیس شد. شرکت مک‌دانل داگلاس در سال ۱۹۹۷ توسط کمپانی بوئینگ خریداری و در این شرکت ادغام گردید.

تفاوت های ایرباس و بوئینگ:

هردو این شرکت ها بیشتر با هواپیماهای مسافربری شان شناخته می شوند و اکثر ایرلاین های بزرگ دنیا با استفاده از هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به جابجایی مسافران می پردازند. با این حال، در عین مشابهت هایی که بین این دو شرکت وجود دارد تفاوت هایی بین هواپیماهای بوئینگ و ایرباس وجود دارد. برخی از این تفاوت ها محسوس هستند و به عنوان یک مسافر عادی هم می توانید با کمی دقت نوع هواپیما را تشخیص بدهید.

نام شرکت سازنده روی بدنه هواپیما: آسان ترین راه برای تشخیص نوع هواپیما بررسی نیمه پایینی بدنه هواپیماست؛ یعنی جایی که نام شرکت نوشته می شود. به طور کلی معمولا در این قسمت نوشته می شود که هواپیما متعلق به شرکت بوئینگ است یا ایرباس.

هواپیمای پهن پیکر چیست؟

هواپیمای پهن پیکر یک هواپیمای بزرگ مسافربری است که در سالن مسافرین آن دو راهرو وجود دارد و در اصطلاح به آن هواپیمای دو راهرویی می‌گویند. عموماً هواپیماهای مسافربری پهن پیکر، بدنه‌ای با قطر ۵ تا ۶ متر دارند. در این نوع هواپیماها، در سالن اصلی، مسافران در ۷ تا ۹ صندلی در کنار یکدیگر می‌نشینند و در کل توانایی حمل ۲۰۰ تا ۸۵۰ مسافر را دارد. بزرگترین هواپیمای پهن پیکر جهان، دارای عرضی بیش از ۶ متر است و می‌تواند بیش از ۱۱ مسافر را در یک ردیف، پهلو به پهلو جای دهد. هواپیماهای پهن پیکر به‌صورت گسترده‌ای برای حمل بار و دیگر کارهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تجهیزات هواپیما:

برای ساخت هواپیما تجهیزات ، قطعات و همچنین دانش علمی مورد نیاز است و برای ساخت یک هواپیما ممکن است چندین ماه هاویا حتی سال ها به طول انجامد.مهندسن برق،کامپیوتر،الکترونیک و …. برای ساخت یک هواپیما  لازم است که مهم ترین فسمت یک هواپیما موتور است است که در کشور های مختلف موتور های منحصر به فرد خود در آن وجود دارد.

اولین هواپیما در چین به مدت هفت سال طول کشیده است که بیتر قطعات آن در چین تولید شده بود انند.در طراحی این هواپیما در کنار مهندسان چینی، بسیاری از متخصصان هواپیماسازی اروپایی و آمریکایی نیز به کار گرفته شده اند. شرکت هواپیمایی تجاری چین در نظر داشت در انتهای سال ۲۰۱۵ از این هواپیما رونمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید