بررسی بازی Pro Evolution Soccer 2019

5/5 - (2 امتیاز)

سری Pro Evolution Soccer یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین مجموعه بازی‌های فوتبال است که هر ساله، خیلی‌ها بی‌صبرانه منتظر انتشار نسخه جدید آن هستند و حال، نسخه امسال این مجموعه یعنی PES 2019 منتشر شده است.

کونامی، پیش از انتشار این بازی با یک سری مشکلات در قبال آن رو‌به‌رو شد که اصلی‌ترین آن‌ها، از دست دادن لایسنس لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا بود؛ مسابقاتی که چند سالی بود به‌نوعی یک امتیاز خیلی مثبت برای بازی به‌حساب می‌آمدند. از طرف دیگر شرکت ژاپنی هم برای رفع این موارد، به سراغ لایسنس کردن چند لیگ جدید رفت و البته تلاش کرد تا با ارائه یک فوتبال عالی، بتواند این مشکل را پوشش بدهد. به هر حال، PES 2019 چند روزی است که منتشر شده و ما هم شانس تجربه آن را داشتیم و در ادامه، نگاهی به نقاط ضعف و قوت آن خواهیم داشت. اما پیش از هر چیز، پیشنهاد می‌کنم بررسی ویدیویی بازی Pro Evolution Soccer 2019 را تماشا کنید:

خب اجازه بدهید بررسی بازی PES 2019 را با گیم‌پلی شروع کنیم؛ بخشی که این مجموعه، در سال‌های گذشته و پس از نسخه‌هایی نه‌چندان خوب، قدم‌های مثبتی در راستای بهبود آن برداشته است و نسخه سال پیش هم واقعا از این نظر شرایط خیلی خوبی داشت. اما خبر خوب مخصوصا برای طرفداران همیشگی این سری، اینکه PES 2019 هم این روند صعودی در زمینه گیم‌پلی را ادامه داده و فوتبال واقعا جذابی را ارائه می‌کند.

دلایل زیادی در رسیدن کیفیت گیم‌پلی بازی به این سطح نقش داشته‌اند که اگر نظر من را بخواهید، اصلی‌ترین آن‌ها را غیرقابل پیش‌بینی بودن مسابقات بازی می‌دانم. بدون شک اگر شما هم طرفدار ورزش فوتبال باشید، می‌دانید که در فوتبال هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست و کم نبوده‌اند بازی‌هایی که به شکل دراماتیکی روندی کاملا غیرمنتظره پیدا کرده‌اند. خب PES 2019، این جنبه از فوتبال را به شکلی عالی بازسازی کرده است و نتیجه آن، اثری است که هر مسابقه در آن، حس و حال خاص و منحصر‌به‌فرد خودش را دارد و هیچ‌چیز در بازی، از پیش تعیین‌شده یا برنامه‌ریزی‌شده نیست و این، واقعا عالی است.

بررسی بازی PES 2019


گیم‌پلی بازی در عین واقع‌گرایانه بودن، بسیار هم سرگرم‌کننده و جذاب است

یکی از عواملی که باعث شده تا گیم‌پلی بازی به چنین شرایطی برسد، فیزیک واقعا خوب آن است. منظورم از فیزیک، طبیعی بودن حرکات بازیکنان یا کار‌هایی مثل پاس دادن، شوت زدن، دریبل زدن و سایر موارد ریز و درشتی است که در یک بازی فوتبال رخ می‌دهند و خب PES 2019 هم تا حد خیلی زیادی آن‌ها را در طبیعی‌ترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد.

اگر مطلب نگاهی به نسخه دمو بازی را خوانده باشید، در آن از این گفتم که گاهی این واقع‌گرایی بیش از حد به ضرر بازی تمام می‌شود و برای مثال، حتی پاس‌های ساده هم به مقصد نمی‌رسند یا بازیکنان در کنترل توپ‌های خیلی معمولی هم دچار مشکل می‌شوند. اما خب این مشکل، در نسخه نهایی بازی رفع شده است و کونامی در عین ارائه تجربه‌ای واقع‌گرایانه، کاری هم نکرده که دیگر شاهد مشکلاتی آزاردهنده که به تجربه بازی هم ضربه می‌زنند باشیم.

در نتیجه در PES 2019، کار‌هایی مثل شوت زدن یا پاس دادن، بسیار طبیعی هستند و کاملا شبیه به فوتبال واقعی به‌نظر می‌رسند. از طرف دیگر، سازندگان یک سری انیمیشن‌های جدید هم به بازی اضافه کرده‌اند و برای مثال، گاهی بازیکنان با یک حرکت نمایشی زیبا اقدام به کنترل توپی می‌کنند که به نظر می‌رسد در حال رد شدن از آن‌ها است یا مخصوصا مدافعین، گاهی در لحظه آخر تکل‌های جالبی می‌زنند و توپ بازیکنی را که در حال دریبل کردن آن‌ها بود، به شکلی زیبا قطع می‌کنند.

البته خوشبختانه سازندگان خیلی هم در زمینه چنین حرکاتی زیاده‌روی نکرده‌اند تا باعث شود که بازی، حالتی تخیلی پیدا کند که در آن، مدام بازیکنان کار‌های نمایشی انجام می‌دهند و همه‌چیز در حد تعادل نگه داشته شده است. این ویژگی در زمینه واکنش‌های دروازه‌بان‌ها هم دیده می‌شود و در مجموع شاهد واکنش‌های خوبی از جانب آن‌ها هستیم.

مورد بعدی که تاثیر خیلی خوبی روی گیم‌پلی بازی گذاشته است، شبیه‌سازی درست بسیاری از بازیکنان و متمایز بودن سبک بازی آن‌ها از یکدیگر است. برای مثال، وقتی کنترل بازیکنی مثل کریستیانو رونالدو را در دست می‌گیرید، فیزیک و حرکات نزدیک به واقعیت وی را حس خواهید کرد و دوست خواهید داشت تا با سرعت به سمت دروازه حریف بروید و شوتی محکم روانه دروازه کنید.

در طرف مقابل وقتی مثلا بازیکنی مثل مسی را کنترل می‌کنید، بیش‌تر ترجیح خواهید تا اقدام به دریبل‌زنی کنید و با حرکات نرم توپ را پیش ببرید که همه این‌ها، نشات‌گرفته از شبیه‌سازی دقیق سبک بازی هرکدام از این بازیکنان مشهور هستند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی هم در بازی پیشرفت خیلی خوبی داشته است و بازیکنان شما و حریف، با کم‌ترین باگ و خطایی کارشان را انجام می‌دهند و مثلا در دفاع، به‌خوبی نقاط خالی را پوشش می‌دهند یا در حمله، فرار‌هایی به‌موقع انجام می‌دهند. این‌ها در ترکیب باهم، یکی از مشکلاتی را که معمولا در نسخه‌های قدیمی‌تر سری PES وجود داشت حل کرده‌اند.

در نسخه‌های قدیمی‌تر این سری، گاهی برخی پاس یا شوت‌ها، بیش از حد قوی و تاثیرگذار بودند و مثلا حتی می‌توانستید خیلی وقت‌ها با یک پس عمقی از مرکز دفاع، مهاجم‌تان را در موقعیت تک به تک با دروازه‌بان حریف قرار بدهید. اما خب در PES 2019، خبری از این نوع پاس‌ها یا شوت‌ها نیست و بازی به سمتی رفته است که شما را وادار می‌کند تا برای رسیدن به گل، تاکتیک و برنامه‌ریزی درستی داشته باشید.
انیمیشن‌های جدید اضافه‌شده به بازی، باعث شده‌اند تا حرکات بازیکنان بیش از پیش نرم‌تر و طبیعی‌تر باشد

صبحت از تاکتیک و برنامه‌ریزی برای رسیدن به گل شد و خب باید به این مورد هم اشاره کنیم که کونامی امسال، سیستم اتخاذ دستورات تاکتیکی در بازی را دست‌خوش تغییراتی کرده است که اعمال این دستورات را ساده‌تر از همیشه می‌کنند.

شما در قسمت تعیین چنیش تیم‌تان، می‌توانید دستورات تاکتیکی خاصی را برای دفاع و حمله به کلید‌های جهت کنترلر تنظیم کنید و در بازی، صرفا با زدن دو کلید، این دستورات اعمال می‌شوند و از آن مهم‌تر، اینکه هوش مصنوعی بازیکنان آنقدر خوب است که خیلی زود این دستورات را در زمین اجرا کنند و این فرصت را برای شما فراهم بیاورند تا آن چیزی را که در ذهن دارید، در زمین پیاده کنید. البته این مورد، تنها ویژگی جدید بازی از حیث گیم‌پلی نیست و مورد دیگر، اضافه شدن تعویض‌های سریع است که در پلی‌استیشن ۴ با زدن قسمت راست تاچ‌پد کنترلر می‌توانید بازیکنی را که می‌خواهید بدون نیاز به رفتن به قسمت منو تعویض کنید.

سیستم تعویض سریع سال پیش در فیفا معرفی شد و خب PES 2019 آن را به شکلی بهتر و کاربردی‌تر در خود جای داده است. همچنین در این بازی امکان اعمال دستورات مختلف برای دفاع یا حمله در حین ضربات کرنر و شروع مجدد هم اضافه شده است که همه این جزییات، وقتی دست به دست هم می‌دهند باعث می‌شوند تا با بازی طرف باشیم که روش‌های مختلفی را برای رسیدن به گل و دفاع کردن پیش روی شما می‌گذارد.

با وجود همه این ویژگی‌های مثبت، PES 2019 در زمینه گیم‌پلی عاری از مشکل هم نیست ولی خب این مشکلات، به‌شکلی نیستند که ضربه جدی به روند بازی بزنند. برای مثال برعکس حمله کردن که تقریبا حالتی بی‌نقص دارد و بازی در فاز تهاجمی آزادی‌عمل خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد، در دفاع کردن گاهی احساس محدودیت خواهید کرد که البته بخشی از آن هم به دلیل خطا شدن خیلی از برخورد‌های فیزیکی، حتی برخورد‌های ساده است.

این مساله باعث می‌شود تا همیشه در حین دفاع کردن، این ترس را داشته باشید که اگر به سمت بازیکن حریف بروید، داور به ضررتان خطا اعلام خواهد کرد. البته همان‌طور که اشاره کردم، این مشکل آنطور که باید در بازی تاثیرگذار نیست و خیلی مشکل‌ساز نمی‌شود ولی خب در مجموع، دفاع کردن در بازی به اندازه حمله کردن لذت‌بخش نیست.

با این وجود در حالت کلی، PES 2019 از نظر ارائه یک فوتبال نزدیک به واقعیت و از آن مهم‌تر جذاب و سرگرم‌کننده، عالی ظاهر می‌شود و تجربه‌ای است که هر مسابقه در آن، حس و حال خاص و منحصر‌به‌فرد خودش را دارد و روند بازی، به مرور زمان تکراری و قابل پیش‌بینی نمی‌شود. به طوریکه می‌توان گفت PES 2019 از این حیث بهترین شرایط را در بین نسخه‌های اخیر مجموعه دارد.

اما آیا در دوران فعلی بازی‌های ویدیویی، صرفا داشتن یک گیم‌پلی عالی، برای یک بازی فوتبال کافی است؟ راستش را بخواهید، جوابم به این سوال این است که داشتن گیم‌پلی خوب، مهم است اما کاملا کافی نیست. در حال حاضر و مخصوصا با هزینه بالای بازی‌ها، خیلی‌ها به دنبال اثری هستیم که بتوانیم برای مدت زمان طولانی از آن لذت ببریم و خب یکی از لازمه‌های چنین اثری، داشتن حالت‌های مختلف است؛ حالت‌هایی که بتوانند گیمر‌ها را برای مدت زمان طولانی‌تری سرگرم نگه دارند.

خب PES 2019، در این زمینه خیلی شرایط خوبی ندارد. نه اینکه حالت‌های بازی بد باشند، بلکه حالت‌ها، بیش‌تر بدون تغییر خاص نسبت به گذشته هستند. برای مثال طرفداران قدیمی این سری، زمانی که هنوز خبری از حالت‌های آنلاین در بازی‌ها نبود، با بخش مستر لیگ بازی سرگرم می‌شدند و این بخش، هنوز هم محبوبیت بالایی دارد. اما به جز تغییراتی در سیستم نقل و انتقالات، در این حالت تغییر خاصی حاصل نشده است و بازی کردن مستر لیگ PES 2019، خیلی تفاوتی با بازی کردن مستر لیگ PES 2018 ندارد. علاوه بر این حذف شدن مسابقات لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا هم باعث شده است تا جای خالی آن‌ها هم در بازی حفظ شود و خب کونامی هم نتوانسته کار خاصی برای پوشش نبود این حالت‌ها انجام بدهد.
حالت My Club با وجود داشتن جذابیت‌های خاص، هنوز راه زیادی برای تبدیل شدن به تجربه‌ای کامل دارد

از طرف دیگر، این روز‌ها بخش آنلاین هم در بازی‌ها اهمیت خیلی زیادی دارد. زمانی که شما ۶۰ دلار (آن هم با این وضع دلار!) بابت یک بازی پول می‌دهید، دوست دارید تا از تمام ویژگی‌های آن نهایت استفاده را ببرید و صرفا آفلاین بازی کردن یک بازی فوتبال راضی‌کننده نخواهد بود.

اما خب PES 2019، در زمینه بخش آنلاین، مشکلاتی دارد. به شخصه پس از چند روز تلاش، در نهایت هم نتوانستم آنطور که باید و شاید تجربه آنلاین روانی در بازی داشته باشم و مشکلات قطع شدن سرور‌ها یا کلا عدم اتصال مواردی بودند که مدام در حال دست و پنجه نرم کردن با آن‌ها بودم.

متاسفانه به‌نظر می‌رسد که این مشکل، حالتی کلی هم دارد و طبق نظرسنجی که در کانال زومجی داشتیم، بالای ۷۰ درصد از کاربران اعتقاد داشتند که در تجربه ویژگی‌های آنلاین بازی دچار مشکل هستند و خب این مشکل با وجود تلاش‌های کونامی، حداقل تا به امروز برای ما‌ها حل نشده است. اما اگر این مساله را کنار بگذاریم، بد نیست کمی هم از بخش My Club بازی بگوییم؛ قسمتی که تجربه‌ای شبیه به آلتیمیت تیم فیفا ارائه می‌کند و در آن شما ابتدا کارتان را با تیمی ضعیف شروع می‌کنید و به مرور با به‌دست آوردن بازیکنان با‌کیفیت‌تر، تیم‌تان را بهتر می‌کنید.

My Club هم در PES 2019، درست مثل مسترلیگ پیشرفت خیلی خاصی نسبت به قبل نداشته است. بزرگ‌ترین پیشرفت این بخش در نسخه جدید بازی، اضافه شدن بازیکنانی است که مثل بازیکنان In Form فیفا، به مرور و بسته به عملکرد‌شان در دنیای واقعی، کیفیت‌شان در بازی بهتر می‌شود. جدا از این، شاهد تغییر خاصی نیستیم اما این به معنی بد بودن My Club هم نیست؛ این بخش تجربه آنلاین جالبی ارائه می‌دهد و برخی ویژگی‌های آن مثل اینکه پیش از استفاده از یک ایجینت، می‌توانید ببینید که با استفاده از وی شانس به‌دست آوردن چه بازیکنانی را خواهید داشت، ویژگی‌های مثبتی هستند.

اما در نهایت آنچه که چنین بخشی را می‌تواند موفق کند، پشتیبانی است که سازنده در طول سال از آن دارد. برای مثال، آلتیمیت تیم فیفا به‌شکلی است که در طول سال تعداد زیادی رویداد یا محتویات جدید برای آن در دسترس قرار می‌گیرد و همین هم باعث می‌شود تا بتوان یک سال تمام با این بخش سرگرم شد. اینکه کونامی تا چه حد در پشتیبانی از MyClub موفق می‌شود یا خیر، مساله‌ای است که اکنون نمی‌توان خیلی راجع به آن نظر داد ولی در مجموع، با وجود تمام ویژگی‌های مثبت و منفی این بخش از PES 2019 جذاب است اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به تکامل دارد.

در نهایت حالت دیگر بازی که از قضا به نظر من بهترین حالت آن هم به‌شمار می‌رود، Co-Op سه در برابر سه است. در این حالت شما هم می‌توانید با هوش مصنوعی بازی کنید و هم با سایر بازیکنان به شکل آنلاین اقدام به تجربه آن کنید که مخصوصا در حالت آنلاین، این بخش واقعا جذاب است؛ البته به شرطی که بتوانید در آن رقیب و هم‌تیمی پیدا کنید.
لایسنس نبودن لیگ‌ها و تیم‌های مطرح، مشکلی است که اضافه شدن چند لیگ جدید هم آن را حل نمی‌کند

اما PES 2019، مشکل دیگری هم دارد که دیگر، همه به آن در این مجموعه بازی‌ها عادت کرده‌ایم. منظورم همان مشکل لایسنس نبودن تیم‌ها است که خب امسال هم تکرار شده است. برای مثال، از لیگ انگلیس فقط تیم‌های آرسنال و لیورپول به شکل واقعی لایسنس شده‌اند و باقی تیم‌ها اسامی و لباس‌های اشتباهی دارند. یا در زمینه لیگ‌های دیگر هم این مشکل وجود دارد و مثلا در لیگ ایتالیا باشگاه یوونتوس با اسم اشتباه قرار گرفته است و در لیگ اسپانیا هم خیلی از تیم‌ها از جمله رئال مادرید اسم درستی ندارند.

به این‌ها کلا نبود لیگ‌هایی مثل بوندسلیگا را هم باید اضافه کنیم و البته در زمینه تیم‌های ملی هم اسامی بازیکنان تیمی مثل برزیل اشتباه است و فقط لباس آن‌ها به شکل درستی طراحی شده است. این موارد، تا حدود زیادی تو ذوق می‌زنند چرا که طبیعتا همه دوست دارند تا با تیم‌هایی بازی کنند که حداقل لباس و اسم درستی دارند. البته کونامی امسال چند لیگ جدید مثل لیگ ترکیه یا روسیه را به بازی اضافه کرده است که خب قدم مثبتی هستند اما برای پوشش دادن نبود تیم‌ها و لیگ‌های مطرح‌تر کافی نیستند.

خب تا اینجا، از نقاط قوت و ضعف بازی صحبت کردیم اما نوبتی هم که باشد، نوبت بحث گرافیک است. PES 2019، فقط برای پی‌سی، ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۴ منتشر شده است و دیگر، خبری از کنسول‌های قدیمی در بین پلتفرم‌های آن نیست و این مساله، باعث شده تا گرافیک بازی حتی نسبت به نسخه سال پیش که از قضا گرافیک خیلی خوبی هم داشت، پیشرفت داشته باشد.

اولین موردی که در زمینه گرافیک به‌چشم می‌آید، طراحی عالی چهره بازیکنان، و مخصوصا بازیکنان مطرح است. جزییات چهره این بازیکنان بسیار نزدیک به واقعیت طراحی شده است و علاوه بر آن، کلا کیفیت طراحی بازیکنان در سطح بسیار بالایی است و علاوه بر طراحی، بازیکنان در زمینه انیمیشن‌ها و حرکات هم بسیار عالی هستند و شاهد حرکاتی کاملا نرم و نزدیک به واقعیت از آن‌ها هستیم.

البته گاهی برخی انیمیشن‌های مربوط به حالات چهره مثل عصبانیت یا ناراحتی کیفیت جالبی ندارند و حتی چهره بازیکنان را کمی ترسناک و عجیب و غریب هم می‌کنند ولی خب این مشکل آنقدر جدی نیست که بتوانیم آن را یک ایراد بدانیم. جدا از بحث بازیکنان، کیفیت گرافیکی استادیوم‌ها، زمین چمن و تماشاگران هم عالی است.

کونامی یک سری استادیوم مشهور مثل سن سیرو، آنفیلد، امارات یا ماراکانا را به صورت کاملا لایسنس‌شده در بازی قرار داده است و این، بدین معنی است که همه جزییات این استادیوم‌ها به طبیعی‌ترین شکل ممکن طراحی شده است که جلوه خیلی خوبی به بازی می‌بخشد. همچنین نباید از شرایط آب و هوایی هم غافل شویم؛ شرایطی مثل برفی و بارانی که هم از نظر بصری زیبا خلق شده‌اند و هم اینکه روی گیم‌پلی هم تاثیر می‌گذارند و بازی کردن در شرایط آب و هوایی مختلف، حس متفاوتی دارد.

با وجود کیفیت بالای طراحی چهره بازیکنان، گاهی انیمیشن‌های صورت آن‌ها حالتی عجیب و غریب پیدا می‌کند

جدا از بحث گرافیک، در استادیوم‌های لایسنس‌شده، شعار‌ها و تشویق‌های تماشاگران هم حالتی طبیعی دارند؛ بدین صورت که مثلا تشویق تماشاگران میلان در سن سیرو، این حس را به‌تان منتقل می‌کند که انگار واقعا در حال تماشای یک بازی تیم میلان در این استادیوم هستید و ورزشگاه‌های دیگری مثل نیوکمپ و آنفیلد هم چنین شرایطی دارند.

اما با وجود عالی بودن این جنبه صوتی بازی، گزارشگران PES 2019 هنوز هم آنطور که باید و شاید خوب نیستند. گزارشگران اکثرا از توضیحاتی استفاده می‌کنند که عینا در نسخه‌های قبلی هم وجود داشتند و جدا از این، هیجان دادن‌های الکی و بی‌مورد آن‌ها در خیلی از صحنه‌ها هم باعث می‌شود تا به هیچ وجه نتوانیم از گزارشگران بازی تعریف و تمجید خاصی بکنیم. در نهایت PES 2019، موسیقی‌های خوبی هم دارد که در منو‌ها شاهد پخش شدن آن‌ها هستیم و از این نظر نمی‌توان ایرادی به بازی گرفت.

در مجموع، پیش از اینکه به سراغ PES 2019 بروید، باید خواسته‌هایتان از یک بازی فوتبال را بشناسید. آیا به دنبال بازی هستید که امکانات آنلاین عالی، حالت‌های متنوع و گسترده و مجموعه کاملی از تیم‌های لایسنس‌شده داشته باشد؟

خب در این صورت ساخته کونامی شاید خیلی به مذاق شما خوش نیاید. اما اگر خواسته شما از یک بازی فوتبال، تجربه‌ای است که درون مستطیل سبز عالی باشد و گیم‌پلی بسیار طبیعی و سرگرم‌کننده‌ای ارائه کند، PES 2019 دقیقا همان چیزی است که می‌خواهید.

این بازی فوتبال را به شکلی عالی ارائه می‌دهد و باعث می‌شود تا درست مثل فوتبال واقعی، شاهد دقایقی جادویی در آن باشید. اما خب مشکلات همیشگی این مجموعه، هنوز هم وجود دارند و به همین دلیل بازی، بیش‌تر برای افرادی مناسب خواهد بود که سال‌ها است به سری PES عادت کرده‌اند و طرفدار همیشگی آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید