تست فلوک چیست ؟

5/5 - (2 امتیاز)

تست فلوک چیست؟

با توجه به رشد شرکت های سازنده تجهیزات شبکه در عرصه جهانی و افزایش دریافت نمایندگی محصولات پسیو با برند های مختلف در ایران و البته عزم کارخانجات داخلی جهت تولید این محصولات برآن شدیم که در میان این همه محصولات متنوع به عنوان یک مرجع رسمی جهت تست و آنالیز تجهیزات بر طبق استاندارد های بین الملی و با تکیه بر محصولات شرکت FlukeNetworks جهت انجام تست فلوک بتوانیم گامی هرچند کوچک را جهت ارتقای این صنعت برداریم.امیدواریم در پایان این مطلب شما بتوانید اطلاعات کاملی دباره تست فلوک کسب کنید و در واقع کاملا درک کنید که: تست فلوک چیست

شرکت فلوک به عنوان زیر مجموعه کمپانی عظیم Danaher یکی از سازندگان بنام تجهیزات آنالیز و اندازه گیری شامل انواع لوازم الکترونیک جهت اندازه گیری پارامترهای الکتریکی و فیزیکی است . فلوک در سال ۱۹۴۸ بوسیلۀ جان فلوک دوست و هم اتاقی دیوید پاکارد و موسس شرکت معروف هلوت پاکارت Hewlett-Packard بنیان گذاشته شد در حالی که هر دو در شرکت جنرال الکتریک استخدام بودند .

هم اکنون شرک فلوک یک شرکت جهانی است که تاکنون موفق به ارسال محصولات خود به بیش از ۱۲۰ کشور دنیا گردیده است و در بیشتر نقاط جهان در زمینه ساخت ، فروش و طراحی تجهیزات تست و اندازه گیری , ابزاردقیق برای محیط های علمی ، آموزشی ، صنعتی و … فعال است .

در حال حاضر دو شرکت فلوک بیومدیکال و شبکه فلوک به عنوان سازمانهای وابسته مشغول به کارند.

روش کار با تستر فلوک

ابتدا برای تستر فلوک تعریف می‌کنید که کابل از چه نوعی است Shielded یا Unshielded است Cat6 است یا Cat6َA یا Cat7 سپس یکسری تنظیمات روی دستگاه Set‌ می‌شود. در انتها Test Limit را که آیا EIA / TIA است یا ISO یعنی نوع استاندارد تعیین می‌شود. در شکل‌های زیر نمونه‌هایی از نتیجه تست یک کابل Cat6 نشان داده شده است.

روشهای تست فلوک

به طور کلی آزمایش تست فلوک به دو صورت چنل و پرمنت انجام میشود.
تست فلوک چنل Channel: نمونه ی ساده تری از آزمایش کابل شبکه میباشد که ابتدا دو سر کابل شبکه را کیستون زده با استفاده از پچ کورد کابل ها را به دستگاه متصل کرده و سپس تست فلوک آن را میگیریم می کنند.

تست فلوک پرمنت Permanent : نمونه ی کامل تر از آزمایش قبلی،که این بار کابل را کیستون زده و به وسیله مازول های پرمننت که متعلق به خو تستر فلوک میباشد کابل را به دستگاه متصل کرده و شروع به انجام تست فلوک میکنیم.

– استاندارد تست فلوک در هر دو نوع چنل و پرمنت مقدار ۹۰ متر طول کابل است.این آزمایش را می توان در متراژهای مختلف نیز انجام داد و پارامتر ها را نیز بررسی کرد،اما معیار استاندارد در تست فلوک کابل شبکه ۹۰ متر می باشد.

– کابلی که تست فلوک پرمنت را پاس کند،قطعا تست فلوک چنل را پاس می کند.اما امکان دارد کابلی که تست فلوک چنل را پاس می کند ،تست فلوک پرمنت را پاس نکند.
– طریقه نصب سوکت در کابل های شبکه فویل و شیلددار موضوعی است که بسیاری از افراد را دچار مشکل میکند.به عنوان مثال اگر شما نتوانید کابل مورد نظر را به درستی سوکت بزنید،در آن صورت کابل شما تست فلوک را پاس نخواهد کرد،حتی اگر کابل ها شما دارای گارانتی و ضمانت تست فلوک باشد.

بهتر است برای مکان هایی که سرعت و دقت و حجم انتقال داده برای کارفرما مهم است و باید بالا باشد (مانند بانک ها،ساختمان های هلدینگ،انبارهای بزرگ و دانشگاه ها و …) از کابل های شبکه و تجهیزاتی استفاده شود که تست فلوک پرمنت را پاس کند و دارای کیفیت بالایی باشد.جهت مشاوره در مورد خرید اینگونه تجهیزات میتوانید با شماره های ما در تماس باشید.
نکته مهم در قراردادهای انجام خدمات شبکه

شاید برخی از همکاران از اینکه چه کاری را باید به مناقصه بگذارند و چه چیز را باید پس از اتمام کار از شرکت مجری پروژ] تحویل بگیرند آگاهی نداشته باشند. برای همین بهترین راه این است که برای انجام صحیح و راه‌اندازی شبکه‌های بزرگ از یک مشاور استفاده نمایند.

در این بخش از این مقاله و برای آشنایی شما نکاتی هر چند کوتاه درباره عقد قرارداد اشاره می‌کنیم.امیدواریم که مفید واقه بشود.
ابتدا باید انتظارات و خواسته های خود از شبکه و همچنین هدف خود را از انجام پروژه مد نظر قرار داده و در هنگام عقد قرارداد بطور کامل در متن قرارداد مشخص کنیم. سپس در هنگام تحویل شبکه همان خواسته های خود را مورد تست و ارزیابی قرار دهیم.
برای درک مطلب( تست فلوک چیست)به مثال زیر دقت نمایید:

اگر در قرار داد ذکر کرده باشید شبکه دارای سرعت ۱۰۰۰Mbs باشد, در هنگام تست فلوک و تحویل باید سرعت ۱۰۰۰Mbs که خواسته کارفرماست تامین شده باشد. ولی اگر در قرار داد ذکر نمایید استانداردهای TIA / EIA 568B برای Cat6
رعایت شود در هنگام تست و تحویل شبکه از پیمانکار تمام پروتوکل ها و پارامترهایی که در Cat6 و پایین‌تر وجود دارد مورد بررسی و تست قرار خواهد گرفت.

مثال دیگر، اگر در قرارداد ذکر کرده باشید شبکه، استاندارد ۱۰۰BaseT را رعایت کند. باید Test Limit روی ۱۰۰BaseT قرار دهید و در این حالت تمام پارامترها و مقادیری را که برای ۱۰۰BaseT لازم است را تست نمایید. و اگر در هنگام تست نتیجه ۱۰۰۰Mbs را جواب نداد شرکت پیمانکار هیچ مسئولیتی ندارد ,حتی اگر تجهیزات مانند کابل Cat6 برای شما تهیه و نصب کرده باشد چون خواسته شما ۱۰۰BaseT بوده که سرعت ۱۰۰Mbs می‌باشد.

مواردی که در ادامه لیست شده اند عمده ی اطلاعاتی است که تستر های برند Fluke Networks پس از انجام تست فلوک در اختیارتان می گذارند:

به دلایل گوناگون از جمله عدم آگهی خریداران ومصرف کنندگان و یا عدم در اختیار داشتن تجهیزات تست وآنالیز و … فروش تجهیزات Remark ، OEMو نامرغوب براحتی دربازار وجود داشته و از آنجا که تنها راه تشخیص اصلی یا تقلبی بودن تجهیزات استفاده ازتستر های حرفه ای شبکه یا همان Cable Analayzer ها از قبیل Fluke Cable Analayzer مدل DTX-1800 و یا جدیدترین محصول این کمپانی DSX-8000 می باشد .

به همین منظور گروه مهندسین آزما شبکه ایرانیان در راستای تکمیل چرخه خدمات شبکه اقدام به حرکتی نو نموده است وانجام تست و آنالیز کامل شبکه توسط کارشناسان متخصص خود را قبل از بهره برداری از زیرساخت شبکه نموده است .

بعد ازکابل کشی یک شبکه کامپیوتری برای اطمینان از نحوه ی کابل کشی درست و بدون عیب و برای اطمینان از صحیح کار نمودن شبکه و قطع نبودن کابل ها باید شبکه را با وسیله ای معتبر و مطمئن تست نمود.تستر های زیادی در بازار وجود دارد که هرکدام با توجه به کارخانه سازنده آن اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهند. بهترین تستر جهان به نام تسترشبکه فلوک که ساخت کمپانی فلوک آمریکا می باشد در دنیا شناخته می شود .

تست آماری پریزهای شبکه توسط تسترفلوک DSX-8000 و یاDTX-1800 ساخت کمپانی Fluke Network ، عملیاتی هست که دراین راستا انجام می گیرند . نتیجه مجموعه این عملیات در قالب گزارشی مستقل و جامع به کارفرما ارائه خواهد شد. باتوجه به اهمیت نصب صحیح مکانیزم های شبکه و رعایت استانداردهای لازم، کارشناسان شرکت با مراجعه به محل اقدام به تست فلوک fluke آماری مکانیزم های شبکه توسط تسترفلوک DSX-8000 و یاDTX-1800 می نمایند.

گزارش در دستگاه ذخیره شده و پس از تحلیل در نرم افزار LinkWare Cable Test Management Software بصورت فایل pdf یا XML در اختیار مدیریت آن سازمان قرارخواهد گرفت. این گزارش مشکلات ارتباط هر مکانیزم شبکه تا پچ پنل رک اصلی سازمان یا شرکت را مشخص کرده و مستندات قابل تحلیل در اختیار کارشناسان جهت عیب یابی قرار خواهد داد .

از جمله مواردی که در امر شبکه و رفع اختلالات آن، می توان به آن اشاره کرد تکنولوژی پیشرفته دستگاه تستر فلوک DTX-1800 وDSX-8000 می باشد که جهت گزارش تست آماری مکانیزم های شبکه از آن استفاده می شود. دستگاه تسترفلوک DTX-1800 وDSX-8000 به مدیران شبکه کمک می کند در خصوص نودهای فعال و غیر فعال که شاید تا مدتها هم مورد استفاده قرار نگیرند سریعتر مشکلات شبکه را پیدا کنند و این امکان را می دهد تا متوجه شوند که عیب ایجاد شده در شبکه از سخت افزار است یا شبکه و یا برنامه های نرم افزاری است.

برترین ویژگی تست فلوک افزایش ۳۳ درصدی بهروری شبکه با صرف هزینه ای اندک می باشد . ضمن اینکه این مساله باعث افزایش طول عمر تجهیزات Active از قبیل سرور های شبکه ،کارت های شبکه ، سوییچ ها ، روتر ها ، فایروا ل و دوربین ها و تجهیزات مخابراتی نیز می گردد. بنظر می رسد اجرای تست شبکه بر روی شبکه شما امری ضروری می باشد .

شایان ذکر است در خصوص اهمیت دستگاه تستر فلوک DTX-1800 ,DSX-8000 گزارش تست های آماری این دستگاه به این نکته اشاره گردد که کلیه وزارتخانه ها و ادارات کل و سازمانها در برگزاری مناقصات اجرای شبکه های مسی ، فیبر نوری یکی از شرایط اولیه و ضروری شرکت در مناقصات را بهره مندی از ابزار نصب و تست و آنالیز مورد نیاز منجمله دستگاه تستر فلوک اعلام می نمایند. لذا با توجه به اینکه این شرکت جزء معدود شرکتهایی است که مجهز به این دستگاه می باشد آمادگی خود را جهت همکاری در انجام تست فلوک (Fluke Test) شبکه بوسیله دستگاه تستر فلوک DSX-8000 با کلیه ادارات و موسسات محترم اعلام می دارد.
ویژگی های تستر فلوک DTX-1800 و DSX-8000 :

سرعت تست بالا ( ۶ تا ۹ ثانیه برای خطوط Cat 6 و ۱۲ ثانیه برای خطوط فیبر نوری
امکان خطایابی پیشرفته با قابلیت تشخیص موقعیت و دلایل احتمالی آن
قابلیت نشان دادن متراژ دقیق فاصله پریز های شبکه تا سوئیچ ( متراژ دقیق کابلهای استفاده شده در یک شبکه را نمایش می دهد.)
توانایی تست خطوط cat5 , cat5e , cat 6 , کلاسهای F/D/E
قابلیت تست با فرکانس ۹۰۰ MHZ برای خطوط اینترنت Class.F.G 10 , CATV
ارائه گراف رنگی

اندازه گیری پارامترهای فیزیکی و مفهومی کابل شبکه :

Propagation Delay
Length
Wire Map
Dc loop Resistance
Delay Skew
NEXT
(Return Loss(RL
Insertion Loos
ACR

از دیگر توانائیهای تسترهای فلوک DSX-8000 یا DTX-1800

• تست دقیق و کامل لایه فیزیکی شبکه شامل کابل، کیستون پریز، پچ پنل، پچ کابل
• تایید اصلی یا غیراصلی بودن تجهیزات پسیو شبکه (کابل، کیستون، پچ پنل و پچ کابل)
• استخراج متراژ دقیق کابل کشی ها
• گزارش اشکالات اتصالات پچ پنل و کیستون
• گزارش قطع بودن یا ضعیف بودن نحوه اتصال رشته های کابل به کیستون
• گزارش وجود نویز و محل دقیق آن در مسیر کابلکشی
• گزارش وجود کشش یا خمش بیش از حد و محل دقیق آن در مسیر کابلکشی
• گزارش میزان خلوص مس بکار رفته در کابل شبکه
• تست مقاومت و میزان رسانایی کابل

دیدگاهتان را بنویسید