تفاوت نسخه الفا با بتا

4.2/5 - (4 امتیاز)

به طور حتم هنگام دانلود و یا خرید نرم افزار با اختصاراتی در انتهای شماره نسخه نرم افزار مواجه شده اید. این حروف یا کلمات هرکدام بیان کننده مرحله ای از توسعه نرم افزار مورد نظر می باشد.

قطعا تا حدودی برای شما مفهوم دو واژه Final و Beta روشن می باشد اما در این مطلب قصد داریم علاوه بر توضیح کامل تر درباره این دو واژه شما را با اصطلاحات جدیدتری نیز آشنا کنیم که به احتمال زیاد در انتهای نام نرم افزارهایی که در سایت آراد دانلود نیز قرار می گیرند مشاهده نموده اید.

هنگامی که ساخت یک نرم‌افزار آغاز می‌شود، چندین مرحله را تا رسیدن به نسخه نهایی طی می‌نماید. هرکدام از مراحل با واژه‌‌ای نشانه‌گذاری می‌شود که نمایش دهنده آن مرحله از تولید نرم‌افزار می باشد که به ترتیب شامل مراحل زیر می باشند:

 

Pre-Alpha: در این مرحله پروژه تعریف شده و تمامی نیازمندی‌های آن مشخص می‌شود و پیاده‌سازی بخش‌های مختلف برنامه زمان‌بندی می‌شود. آزمایشی که در این مرحل صورت می‌گیرد در اصطلاح جعبه سفید نامیده می‌شود. در این روش تیم برنامه‌نویسی با استفاده از آزمون‌های یکسان بخش‌های مختلف برنامه را می‌آزمایند.

Alpha: در این مرحله نسخه آماده شده از مرحله Pre-Alpha در اختیار کارکنان شرکت قرار می‌گیرد (البته در شرکت‌های کوچک نسخه آلفا در اختیار عموم قرار می‌گیرد). کاربرانی که برنامه را در این مرحله تست می‌کنند، اغلب آزماینده نرم‌افزار هستند و به این آزمایش اصطلاحا جعبه سیاه گفته می‌شود. در این آزمایش کد منبع برنامه در اختیار افرادی که قرار است برنامه را تست کنند قرار نمی‌گیرد و تنها نگارش اجرایی را به عرضه می‌گذارند.

 

 

نسخه بتا beta

Beta: در این نگارش تمامی ویژگی‌های مدنظر تولیدکننده آماده می‌شود. در این مرحله یک نسخه در اختیار کاربران عمومی قرار می‌گیرد. در این مرحله کاربران عمومی برنامه را آزمایش می‌کنند و بازخوردهای خودشان و لیست اشکالات کشف شده را به تیم توسعه گزارش می‌دهند. در این زمان تیم توسعه مشغول رفع مشکلاتی می‌شود که کاربران به آنها اطلاع داده‌اند.

RC: در این مرحله تمامی اشکالاتی که کابران اطلاع داده‌اند رفع شده است و همین‌طور ویژگی‌هایی که تیم توسعه در مرحله بتا به آن رسیده‌اند در این نسخه آماده شده است. در واقع نسخه RC مطابق با نسخه نهایی برنامه است و در این مرحله ویژگی جدیدی به برنامه اضافه نخواهد شد. در این مرحله ویژگی‌هایی که در نسخه بتا به آن رسیده‌اند مورد آزمایش قرار می‌گیرد و باگ‌هایی که در مورد این ویژگی ها گزارش شده نیز رفع خواهد شد.

RTM: این واژه اصطلاحی است که بیشتر از طرف مایکروسافت استفاده می‌شود و عمومیت ندارد. نسخه RTM نسخه‌ای تجاری است و در واقع نسخه نهایی برنامه ‌است و در اختیار شرکای تجاری قرار می‌گیرد. به‌طور مثال نسخه‌ ویندوزی که برروی لپ‌تاپ‌ها نصب می‌شود پیش از عرضه ویندوز در اختیار سازندگان لپ‌تاپ‌ها قرار می‌گیرد تا آنها نیز سخت‌افزارهای خود را با سیستم عامل جدید آزمایش کنند.

 

 

نسخه نهایی final

Final: نسخه فاینال نسخه نهایی از برنامه است که وارد بازار تجاری می‌شود در این مرحله همه افراد می‌توانند از برنامه استفاده کنند. بعد از عرضه نسخه نهایی برنامه به فاز نگهداری می‌رود.
در مرحله نگهداری شرکت سازنده یک‌سری بسته ارائه می‌دهد که مشکلات نرم‌افزار را برطرف می‌کند و در هر بازه زمانی یک Service Pack برای نرم‌افزار ارائه می‌شود. این سرویس‌پک شامل یک‌سری ویژگی‌های جدید و رفع مشکلات قبلی است.

دیدگاهتان را بنویسید