رشته ورزشی شنا

5/5 - (13 امتیاز)

مقدمه

شنا «Swimming» در کنار این که یک ورزش به حساب می آید می توان به عنوان یک سرگرمی از آن استفاده کرد و علاقه ای که به اصطلاح آب بازی کردن در تمام سنین و جنسیت ها دیده می شود، طرفداران زیاد از همه لحاظ را به سمت خود کشیده است. درست است که شنا یکی از رشته های ورزشی شناخته شده است و در کنار تفریح و سرگرمی با آن، از آن می توان به غیر از موضوعات ذکر شده استفاده کرد.

مثلاً از روی مجبوری در یک سطح پر از آب گرفتار شدید، اگر شنا کردن را بلد نباشید، مطمئناً به مشکل بر می خورید و احتمال غرق شدن شما نیز هست و در کنار موضوع گفته شده برای انجام اموز کاری مانند ماهی گیری و کشف وسایل نیز از آن استفاده می شود. FINA نام فدراسیون ورزش شنا است که مسابقات سرعت به همراه شیرجه و حرکات نمایشی شناگران با همدیگر به رقابت می پردازند. این مسابقات را در استخرهای استاندارد که مجوزهای مربوطه را کسب کرده اند از نهادهای مربوطه صورت می گیرد.

البته غواصی زیرمجموعه ای از این ورزش حساب می شود که با تجهیزات کامل تری در زیر آب به شناگری می پردازند.

مقاله ای کامل در مورد ورزش شنا را آماده کرده ایم تا فقط با خواندن همین یک مقاله تمامی موارد مربوط به این رشته ورزشی را با آن آشنایی پیدا کنید. اگر باور نمی کنید، ما فقط عناوین مهمی که در این مقاله آمده است را در زیر بیان می کنیم تا شما هم حرف ما را قبول کنید :

  • در ابتدا ورزش شنا به صورت کلی تعریف شده است.
  • در ادامه تاریخچه کامل این ورزش در جهان و بعد در ایران بیان شده است.
  • سپس در مورد استخر شنا مطالبی گفته شده است.
  • هر ورزشی خطراتی دارد که شناکردن هم مستثنی از این موضوع نیست و درباره خطرات این ورزش جملاتی نوشته شده است.
  • موضوع بعدی انواع شنا است که بررسی شده است.
  • همچنین قوانین و مقررات رشته ورزشی شنا مورد بحث قرار گرفته شده است.
  • و چندین موضوع دیگر … .

آشنایی کامل با رشته ورزشی شنا

ورزش و فعالیت های بدنی حرکت آگاهانه و با هدف، دست ها و پاها و به طور کلی بدن است. حرکت به معنای جابجایی است. انسان با حرکت اندام های فوقانی و تحتانی (دست ها و پاها) جابجا می شود و از نقطه ای به نقطه دیگر تغییر مکان پیدا می کند. جابجایی و تغییر مکان هم در خشکی و هم در آب صورت می گیرد. سه چهارم سطح کرۀ زمین را آب فرا گرفته است.

بنابراین میتوان پذیرفت که در طول زندگی هر فردی مواقعی پیش می آید که ناگریز در آب قرار می گیرد و بایستی بتواند در صورت ضرورت از آن عبور نماید. علاوه بر آن مواردی چون امنیت فردی، رشد و توسعه قابلیت های جسمانی، ایجاد زمینه برای ورود به ورزش های متنوع و لذت بخش ورزش های آبی، نجات در مواقع ضروری، بهبود مهارت شنا کردن و شناخت هرچه بیشتر محیط و شرایط آب، موجب می گردد که ضرورت یادگیری شنا برای انسانها به خوبی احساس شود.

تمام کسانی که امروز به اهمیت تعلیم و تعلم واقف هستند فرزندانشان را برای یادگیری فن شنا به استخرها می فرستند. استقبال از کلاس های آموزشی شنا در فصل تابستان، به قدری است که کیفیت آموزشی فدای کمیت و افزایش شمار شاگردان کلاسهای شنا می شود. هزینه های قابل توجهی را والدین پرداخت می کنند و در عوض می خواهند مطمئن شوند که فرزندنشان در مقابل خطارت ناشی از آب و محیط های آبی بیمه شده باشند.

حضرت محمد (ص) نیز با علم و آگاهی بر میزان اهمیت فرا گرفتن شنا می فرمایند : «به فرزندان خود شنا و تیراندازی بیاموزید».

تعریف ورزش شنا

فن شنا، با وجود محبوبیت و رواج فراوان به عنوان سرگرمی مربوط به اوقات فراغت و به عنوان یک موضوع مهم آموزشی در تعالیم ورزشی آموزشگاه ها، تنها جزء تمرینات حرکتی در ورزش است. حتی ساده ترین شیوۀ شنا، شنای قورباغه به ندرت ممکن است به شکل درست و صحیح توضیح داده شود.

تاریخچه شنا

تاریخچه شنا را باید در دو دورۀ قدیم و جدید مورد مطالعه قرار داد. دوران قدیم از دوران باستان تا قبل از قرن شانزدهم است. دانشمندان اعتقاد دارند که به احتمال زیاد انسانها شنا کردن را از حیوانات تقلید کرده و آموخته اند. ساختار طبیعی بدن انسان به گونه ای است که قابلیت شناوری بر روی آب را به طور کامل ندارد. ولی زمانی که انسان دستها و پاها را به درستی حرکت می دهد و در آب پیشروی می کند از فرو رفتن به عمق آب جلوگیری می نماید. دقیقاً معلوم نیست که انسانها از چه زمانی وارد آب شده و به شنا کردن پرداخته اند. نقوش حجاری شده شناگری بر روی سنگ، نشان از قدمت ۲۵۰۰ ساله قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) را دارد.

لغت قدیم اوستایی برای شنا (شنا sna) بوده و در زبانهای آریایی نیز نزدیک به همان معنی است و ریشۀ کلمه می نمایاند که در ابتدا مربوط به شستشو بوده است. کلمۀ اشتقاقی شنا از زبان سانسکریت متضمن معنی وظیفۀ مذهبی است و در میان ایرانیان قدیم نیز شستشوی بدن وظیفه مذهبی بوده است.

اهمیت شنا کردن

شنا تنها یک ورزش نیست، بلکه یادگیری آن برای هر انسانی یک ضرورت است. برای ساکنان مناطق ساحلی و پر آب و کسانی که در حاشیه رودخانه ها، سد ها و دریاچه ها زندگی می کنند لزوم یادگیری آن به مراتب جدی تر است. علاوه بر جنبه های ایمنی که موجب تمایل یادگیری شنا می شود از جهات دیگر نیز ضرورت یادگیری شنا به خوبی احساس می شود.

امکانات و تجهیزات و اطلاعات مربوط به استخرهای شنا

وجود امکانات مناسب در استخرهای شنا تأثیر بسیاری در یادگیری شنا دارد. بنابراین لازم است قبل از شروع به آموزش شنا همۀ جوانب در نظر گرفته شود. درجه حرارت آب و هوای استخرها، عمق آب در استخرها، وجود یا عدم وجود ابزار و وسایل کمک آموزشی از مواردی هستند که در یادگیری شنا تأثیرگذار هستند. و می توانند پیشرفت در یادگیری مهارتهای شنا را تسریع یا کند نمایند.

درجه حرارت آب و هوای استخر : فدراسیون جهانی شنا مناسب ترین درجه حرارت را برای برگزاری مسابقات جهانی حداقل ۲۴ درجه سانتیگراد اعلام نموده است. برای کلاس های آموزشی که احتمالاً در برخی مواقع شناگردان باید بی حرکت باشند و به صحبت های مربی گوش دهند آب باید کمی گرم تر باشد به ویژه زمانی که شاگردان کم سن و سال هستند و ممکن است سردی آب موجب ایجاد اختلال در امر یادگیری آنان گردد.

عمق استخرهای شنا و محل آموزش :استخرهایی  که برای آموزش شنا به کودکان در نظر گرفته می شود باید به تناسب قد شاگردان، عمقی بین ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر داشته باشد.

وسایل کمک آموزشی : اگرچه می توان شنا را بدون استفاده از ابزار کمک آموزشی آموزش داد و در کشور ما نیز معمولاً این چنین است. اما برای تسریع در یادگیری و آموزش بهتر می توان از این وسایل کمک مؤثری به امر یادگیری خواهند نمود به ویژه برای شاگردانی که نیاز به فرصت و کمک بیشتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید