” فناوری RFID (رادیو شناسه) “

5/5 - (1 امتیاز)

RFID (Radio Frequency Identification) یکی از کارآمدترین انها می باشد که امروزه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.
سامانه شناسایی امواج رادیویی (RFID) سامانه شناسایی بی سیمی است که قادر به تبادل داده ها به وسیله بر قراری اطلاعات بین یکTag که به یک کالا، کارت و… متصل شده و یک بازخوان (Reader) است.سامانه RFID از سیگنال های الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده ها بدون تماس بهره می برند. اصولا به هر سیستمی که قادر به خواندن و تشخیص اطلاعلات افراد یا کالا ها باشد سیستم شناسایی یا Identification System گفته می شود.
به طور کلی شناسایی خودکار و نگهداری داده ها (AIDC) روشی است که طی ان تجهیزات سخت افزاری یا نرم افزاری قادر به خواندن و تشخیص داده ها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند. بارکدها، کد های دو بعدی، سیستم های انگشت نگاری، شامانه شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی، سیستم شناسایی با استفاده از قرینه چشم و صدا و… از جمله این راهکار ها می باشند. یکی از جدید ترین مباحث مورد توجه دانشمندان جهت شناسایی افراد یا کالاها استفاده از سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی یا RFID هست. امروزه توسط فروشگاه های زنجیره ای بزرگی چون «وال مارت» و «مک دونالد» و نیز سازمان های مهمی چون “وزارت دفاع ایالت متحده آمریکا” استفاده شده و امتحان خود را به خوبی پس داده است.
آنتن RFID ویا همان “RFID Antenna” انواج رادیویی را در محدوده مشخصی منتشر می کند. این امواج رادیویی دو عمل اصلی انجام می دهند:
۱) وسیله ای برای ارتباط با RFID Tag است.
۲) انرژی مورد نیاز tag برای بر قراری ارتباط را فراهم می کند.
وقتی که یک tag در میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده در اطراف reader قرار می گیرد، سیگنالهای فعال کننده توسط آنتن فرستاده شده اند روی آن اثر گذاسته و به عبارتی تراشه RFID را بیدار می کند و این تراشه اطلاعات موحود در tag را در اختیار آنتن قرار می دهد. نقش transceiver در عملیات کنترل خطوط ارتباطی و داده ها است.
در واقع یک دستگاه reader ترکیبی است از یک antenna scanning و transceiver.
اطلاعات خوانده شده توسط reader به server محلی موجود انتقال میابد و این اطلاعات پردازش شده و در تشکیلات داخلی یک سازمان برای کاربرد های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید