معرفی و توضیح انواع آپشن های خودرو

لطفانظرخودرا ثبت نمایید

 

امروزه اتومبیل چیزی فراتر از موتور، گیربکس، کابین و تایرها محسوب می شود. اگر نگاهی دقیق تر داشته باشیم، خواهیم دید این وسیله نقلیه به برخی از آخرین تکنولوژی ها و فناوری ها مجهز شده و اینک بسیار هوشمندتر، بهینه تر و امن تر از قبل شده است.

ما در این مقاله سعی کردیم تعدادی از این سیستم ها و امکاناتی که در خودرو های روز دنیا در حال استفاده می باشند را به شما معرفی کنیم در ادامه با آکادمی اُتکس همراه باشید .

۱٫ دسترسی و استارت بدون کلید

سیستم کیلس استارتر در سال ۱۹۸۲ برای اولین بار در خودروهای فرانسوی رنو فیوگو مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن خودروهای شرکت جنرال موتورز نیز از این تکنولوژی استفاده کردند.

یکی از امکانات جدید خودروهای امروزی سیستم استارت بدون کلید (Keyless Entry)  است که که امکان قفل یا باز کردن در های خودرو و همچنین استارت موتور را بدون نیاز به استفاده از کلید، فراهم می کند. سیستم کیلس استارتر با استفاده از امواج رادیویی، یک سری امواج را با کد‌های مشخص از سوئیچ خودرو به سنسور ایموبلایزر ( دزدگیر) خودرو می فرستد.

عملکرد این سیستم قفل کننده الکترونیکی طوری است که راننده با به همراه داشتن سوئیچ یا کارت هوشمند وقتی به فاصله یک متری خودرو برسد ، قفل در‌ها به صورت اتوماتیک باز شده و بعد وارد شدن به خودرو راننده می‌تواند با فشاردادن دکمه استارت و نگه داشتن پدال ترمز خودرو خود را روشن کند.

۲٫ کروز کنترل هوشمند

 

 

تکنولوژی کروز کنترل در اصل در سال ۱۷۸۸ توسط James Watt و Mathew Boulton برای کمک به کنترل موتورهای بخار اختراع شد. بدین صورت که با تنظیم کردن میزان سوخت ورودی به موتور، سرعت را ثابت نگه می‌دارد.

نسل جدید کروز کنترل با نام کروز کنترل هوشمند (Adaptive Cruise Control) قابلیت تشخیص فاصله با خودروی پیش رو را نیز دارد. این سیستم، مشابه کروز کنترل معمولی، سرعت خودرو را بر اساس سرعت مورد نظر راننده که تنظیم شده است، کنترل می‌کند.

با این تفاوت که این سیستم از آن‌جاکه مجهز به حسگرهای خاصی می‌باشد، سرعت خودرو را با توجه به فاصله تا خودروی جلویی تنظیم می‌کند. ازاین رو، درصورتی که فاصله خودرو تا خودروی جلویی، به دلیل کاهش سرعت خودروی جلویی، از حد مجاز کمتر شود، سرعت خودرو به‌طور هوشمند از هدایت کروز کنترل خارج می‌شود و کاهش می‌یابد.

۳٫ سقف های متحرک

به طورکلی، هر صفحه ای که در سقف خودرو با هدف ورود نور یا هوا به داخل خودرو جاسازی شده باشد، سانروف نام دارد. برخی سانروف ها قابلیت باز و بسته شدن دارند درحالی که برخی دیگر ثابت هستند.

سانروف ها معمولاً شفاف هستند در دهه هفتاد، به سانروف های شیشه ای داخلی و برقی، مونروف می گفتند سقف سانروف از جنس شیشه است که حدود یک سوم سقف خودرو را شامل می شود.

سقف سانروف به دو صورت دستی و برقی موجود است، که البته امروزه با وجود تکنولوژی برتر در این حوزه حالت دستی سقف سانروف منسوخ شده است. سانروف ها انواع مختلفی دارند که می توان به سانروف پاپ آپ “pop-up” ، سانروف اسپولیر(Spoiler) ، سانروف داخلی(In- Built) ، سقف های تاشونده(Folding) ، سانروف جدا شونده(Removable) ، سقف شیشه ای اشاره کرد .

۴٫ پارک کردن اتوماتیک

سیستم پارک هوشمند برای اولین بار در کشور فرانسه معرفی شد. سیستم پارک هوشمند یا دستیار پارک هوشمند در واقع ترجمه عبارت Intelligent Parking Assist بوده و آن را بطور مخفف IPA می نامند.سیستم هوشمند پارک یا همان IPA در سه شرایط پارک دوبل ، خروج از پارک دوبل و پارک سنگ چین یا همان پارک L می تواند مفید واقع شود.با روشن کردن یا در حالت آماده قرار دادن پارک هوشمند ، خودرو با اندازه زدن فضای موجود و در صورت مناسب بودن فضا ، روی صفحه نمایش پیام مربوط نمایش داده می شود.

تمامی مراحل به دقت روی صفحه نمایش به راننده نشان داده می شود. راننده نیز در کل فرآیند روی سرعت خودرو کنترل دارد.

۵٫ صندلی های مجهز به سیستم تهویه

صندلی خودروها بی‌تردید یکی از مهم‌ترین قطعات به کار رفته در اتومبیل محسوب می‌شود . بدین منظور یکی دیگر از آپشن‌هایی که در خودروهای لوکس جهت رفاه راننده و لذت بخش کردن رانندگی به کار گرفته شده است سردکن و گرم‌کن صندلی‌ها است که از قابلیت کم و زیاد کردن مقدار سرما برخوردار است و بدین شکل مسائل بهداشتی، پزشکی و عرق سوز شدن کمر و باسن از بین می‌رود.

براین اساس پارچه استفاده شده برای صندلی خودرو باید متخلخل باشد تا هوا بتواند به راحتی حرکت کند.برای این منظور داخل صندلی چندین فن تعبیه می‌شود تا هوا را به سمت سرنشین پرتاب کند.

صندلی‌های مجهز به سیستم تهویه مطبوعی که هوای سرد را در اختیار سرنشین قرار می‌دهند دارای دو نوع ساختار هستند. برخی از سازندگان سیکل مبدل کوچکی را درون صندلی خودرو تعبیه می‌کنند تا مستقیما هوا را خنک کند. برخی دیگر از تولیدکنندگان نیز از سیستم تهویه اصلی خودرو بهره می‌برند.

۶٫ مکان یاب

سامانهٔ ناوبری خودرو “Automotive navigation system” بخشی از سامانهٔ کنترل خودرو یا یک سامانهٔ سوم‌شخص است که با اضافه کردن آن به خودرو، مسیریابی و پیداکردن محل را برای خودرو امکان‌پذیر می‌سازد.

این سامانه به طور معمول از راه ارتباط با سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی اطلاعات موقیعتی خود را دریافت می‌کند که این اطلاعات موقعیت خودرو را در جاده نشان می‌دهد. هنگامی که جهت‌یابی مورد نیاز باشد مسیریابی می‌تواند موقعیت را محاسبه کند .سیستم ناوبری GPS خودرو شامل دو بخش است: بخشی از گیرنده GPS و تجهیزات نمایش در خودرو نصب شده است. قسمت دیگر از مراکز کنترل کامپیوتر ساخته شده است و دو قسمت با ماهواره های موقعیت یابی متصل می شوند.

۷٫ دوربین ۳۶۰ درجه

این سیستم جدید ، تکنولوژی دوربین های کمکی را که بیشتر در صنعت خودرو وجود داشت را به مرحله ای ارتقا داده. و قابلیت ها و امکانات جدیدی را در اختیار راننده قرار میدهد.

بوسیله دوربین ها وسنسورهای موجود در این سیستم ، یک نرم افزار خاص اطلاعات بدست آمده از این حسگرها را پردازش میکند. یک نمای کامل و ۳۶۰ درجه از فضای اطراف خودرو را برای راننده به نمایش می گذارد. با استفاده از این قابلیت ، راننده توانایی بیشتری در کنترل خودرو بخصوص در فضاهای تنگ خواهد داشت.سیستم دوربین فضای اطراف خودرو (Around View Monitor) از چهار دوربین مجزا مجهز شده اند ، استفاده می کند.

این دوربین ها در جلو ، عقب و زیر آینه های جانبی تعبیه شده اند.این تصویر نهایی با دقت بالایی همراه بوده و به راننده امکان انجام مانورهایی سخت پارک کردن در فضای تنگ و کوچک را می دهد.

۸٫ نمایشگر شیشه جلو

هدآپ برای اولین بار توسط جنرال موتورز استفاده شد و بر روی پونتیاک گرند تریکس نصب شد. سیستم هد آپ (HUD) یک تصویر دیجیتال شفاف بوده که بر روی شیشه ی جلوی خودرو بازتاب می شود و تمامی اطلاعاتی را که راننده از طریق داشبورد به آن ها می تواند دسترسی داشته باشد را به نمایش می گذارد.

ایده اصلی پشت طراحی چنین سیستمی، متمرکز نگه داشتن حواس رانندگان بر روی مسیر است. در واقع اطلاعات ضروری خودرو نیز در جایی نشان داده می شود که رانندگان باید به آن نگاه کنند. همین امر سبب می شود تا رانندگان زمان کمتری را صرف نگاه کردن به گوشی و یا سایر سیستم های قرار گرفته در داشبورد خودرو کنند.

بدین ترتیب، تمرکز بیشتر بر روی مسیر به منزله ی تصادف کمتر و رانندگی ایمن تر برای تمامی افراد است.

۲۱٫ شیفتر پشت فرمان

در سال ۱۹۹۷ فراری در مدل۳۳۵ از گیربکسی تحت عنوان F1 استفاده کرد. که اولین محصول در تکنیک استفاده از پدل شیفتر یا دنده پشت فرمان بود. و بعد از آن در بی ام دبلیو و آلفارومئو از سیستم های مشابه آن اختراع و استفاده کردند .

دلیل اصلی استفاده از این سیستم کاهش تأخیر در زمان تعویض دنده و درنهایت کاهش مصرف سوخت بوده است.  پدل شیفتر به صورت دو دکمه پشت فرمان هستند. که یکی برای اضافه کردن دنده و دیگری برای کم کردن دنده به کار می رود. در این حالت خلاص کردن دنده ها به این صورت می باشد که باید دو پدل رو همزمان با هم بگیریم تا خلاص شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید