مقایسه پردازنده های AMD و Intel

مقایسه پردازنده های AMD و Intel
لطفانظرخودرا ثبت نمایید

 مجله خبریمقایسه پردازنده های AMD و Intel زمانی که شما تصمیم می‌گیرید سیستم پردازشی مثل کامپیوتر، لپ تاپ یا سرور تهیه کنید، باید در مورد فهرست طولانی از قطعات و سخت‌افزار های مختلف تصمیم‌گیری کنید که قرار است در نهایت به مجموعه‌ای هماهنگ و یکپارچه تبدیل شوند. در این میان پردازنده یکی از مهم‌ترین موارد است که احتمالا بر تصمیم شما در انتخاب سایر قطعات هم تاثیر می‌گذارد. حال اولین و مهم‌ترین سوالی که باید از خود بپرسید این سوال ساده است: AMD یا اینتل؟ کاملا شبیه به انتخاب بین اپل یا مایکروسافت. اجازه دهید کمی عمیق‌تر به جزییات نگاه کنیم تا بدانیم کدام انتخاب، برای سیستم شما بهتر است.

شرکت AMD و Intel همواره رقیب یکدیگر بوده‌اند و با حضور در بازار تولید پردازنده، تکنولوژی‌های نوین خود را ارایه داده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این دو شرکت فناوری، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی شرکت AMD

شرکت AMD در سال ۱۹۶۹ و در منطقه Sunnyvale ایالت کالیفرنیا تاسیس شد. تمام فعالیت AMD از ابتدای تاسیس روی مدارات نیمه هادی متمرکز شده بود. AMD هم اکنون پردازنده‌های مرکزی کامپیوتر، پردازنده‌های گرافیکی، پردازنده‌های Workstation و مجتمع، و همچنین چیپ‌ست‌های مادربورد را تولید می‌کند. AMD شرکت ATI را در سال ۲۰۰۶ خرید تا بتواند با استفاده از این شرکت، سهم خود را در بازار پردازنده‌های گرافیکی افزایش دهد و به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده پردازنده‌های گرافیکی لقب گیرد.

معرفی شرکت Intel

شرکت اینتل در سال ۱۹۶۸ توسط رابرت نویس و گوردون مور راه‌اندازی شد. این شرکت مبدع فناوری ریزپردازنده‌های اکس۸۶ است. اینتل در دهه ۱۹۷۰ میلادی، یکی از قوی‌ترین تراشه‌ها یعنی ۸۰۸۶ را به بازار فروش قطعات کامپیوتری عرضه کرد و شرکت IBM از این پردازنده برای محصول کامپیوتر شخصی (PC) خود استفاده کرد.

در دهه‌های نخست مهم‌ترین رقیب اینتل، شرکت AMD بود، از سال ۲۰۰۰ با تسلط اینتل بر بازار پردازنده‌ها، هر سال سهم بالاتری را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۳ مؤسسه اینتر برند، اینتل را به‌عنوان هفتمین برند ارزشمند جهان معرفی کرد. عمده‌ترین محصولات اینتل عبارت‌اند از پنتیوم و زئون برای سرورها و Core 2 Duo و Intel Core برای رایانه‌های کوچک و کم مصرف است.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر سانتا کلارا، کالیفرنیا قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نزدک معامله می‌شود. شرکت اینتل جزئی از میانگین صنعتی داو جونز و شاخص نزدک-۱۰۰ بشمار می‌آید.

پردازنده های Xeon با هدف پردازش در سرورها و ورک استیشن ها طراحی و ساخته شدند و از خیلی جهات با پردازنده های دسکتاپ، مانند Core i7 متفاوت هستند. پردازنده های زئون نسبت به بازدهی و کارایی که دارند، دمای کمتری داشته و به دلیل کاربرد در سرورها و دیتاسنترها، از پایداری بیشتری برخوردارند و در شرایط مساوی، درصد بسیار کمتری از هنگ و Crash سیستم، در سیستم‌هایی دیده می‌شود که از پردازنده های زئون بهره برده‌اند و این به دلیل تکنولوژی‌هایی است که در این سری پردازنده ها استفاده شده است.

نگاهی به تاریخچه سنترینو اینتل

اولین پلتفورم سنترینو در مارچ سال ۲۰۰۳ با نام رمز Carmel معرفی شد. پردازنده Banias اولین پردازنده بکار گرفته شده در پلتفورم سنترینو بود که همراه با اولین چیپست سنترینو و شبکه بی سیم ۸۰۲٫۱۱b پلتفورم سنترینو را تکمیل کردند. اولین پلتفورم سنترینو موفقیت چشمگیری را بدست آورد زیرا که پردازنده آن مصرف توان خیلی بهتری نسبت به دیگر پردازنده‌ها خصوصاً پردازنده‌های شرکت رقیب یعنی AMD داشت.

در حدود ۱۶ ماه بعد از آن تاریخ یعنی در ماه جولای سال ۲۰۰۴ میلادی اینتل پلتفورم سنترینو را به روز رسانی کرد و آن را سوناما (Sonama) نامید. بنابراین پلتفورم سنترینو شامل دو نسخه شد: پلتفورم Carmel 2 و پلتفورم Sonama. در به روز رسانی سوناما اینتل پردازنده‌ جدیدی با نام رمز Dothan را معرفی کرد. Dothan شامل کش بزرگ‌تر و تعدادی فن‌آوری جدیدتر نسبت به Banias می‌شد که اختلاف کارایی چشمگیری را نسبت به آن ارایه نمی‌کرد. پلتفورم Sonama علاوه بر پردازنده جدید شامل یک چیپست جدید و شبکه بی سیم ۸۰۲٫۱۱g نیز می‌شد.

به روز رسانی بعدی اینتل ابتدا با اسم رمز Napa شناخته می‌شد و سپس با نام Centrino Duo معرفی شد. Napa یا Centrino Duo بیشترین تغییرات را در پلتفورم سنترینو ایجاد کرد. Napa موجب شد که اولین پردازنده دو هسته‌‌ای برای نوت‌ بوک ها معرفی شود و همچنین کارایی و طول عمر باتری ها‌ به طور شگفت آوری نسبت به قبل افزایش پیدا کند. نکته جالب توجه در مورد این پلتفورم مقدار مصرف توان بود. با وجود این که تعداد هسته‌های پردازنده‌‌ها دو برابر شده اما مقدار مصرف باتری کاهش پیدا کرده است. پردازنده دو هسته‌ ای بکار گرفته شده در پلتفورم سنترینو Duo، پردازنده Core Duo (با اسم رمز Yonah) نام داشت. در حدود چند ماه بعد از معرفی Core Duo اینتل پردازنده Core 2 Duo را با نام رمز Merom معرفی کرد. Merom نیز دارای دو هسته است و عمده‌ترین تفاوت آن با Yonah بهره‌ گیری از کش و FSB بیشتر و ۶۴ بیتی بودن آن است.

 مقایسه پردازنده های AMD و Intel

پردازنده AMD سریع‌تر و پیشرفته‌تر است یا اینتل؟ مزایا و معایب این چیپ ها چیست؟

برخی تفاوت های پردازنده های AMD و Intel عبارتند از:

۱- پردازنده های شرکت Intel به مراتب از پردازنده های شرکت AMD در بسیاری موارد برتری دارند.

۲- محصولات AMD به نسبت محصولات مشابه شرکت Intel قیمت ارزان‌تری دارند.

۳- پردازنده های شرکت Intel معمولاً دو برابر پردازنده های AMD دارای L2 Cache هستند.

۴- پردازنده های AMD بودند که برای اولین بار کنترلر حافظه را درون پردازنده قرار دادند، کاری که Intel انجام نداد.

 هزینه پردازنده

هزینه به عنوان اصلی‌ترین فاکتور برای انتخاب قطعات سیستم بین کاربران است، انتخاب سی پی یو مناسب نیز در کم‌تر شدن هزینه بسیار موثر است.

کافیست به قیمت CPUهای موجود در بازار نگاهی بیاندازید، خواهید دید که چیپ‌های AMD در مقایسه با چیپ‌های اینتل ارزان‌تر هستند. ارزان قیمت‌ترین محصول AMD تراشه Dual core AMD Sempron و Athlon یا سری A و پردازنده های Dual Core هستند که قیمتی حدود ۳۰ دلار دارند، که در مقایسه با ارزان قیمت‌ترین محصول اینتل، مثل G3930 Dual Core که ارزشی معادل ۴۰ دلار دارد، قیمتی به مراتب پایین‌تر دارد.

 

هر پردازشگری، قدرت و ضعف خاص خود را داراست. به عنوان مثال، یک اینتل پنتیوم ۴ اغلب روی ۳ds Max ریندرینگ نرم‌افزاری سریع‌تری انجام می‌دهد تا یک AMD Athlon 64. از طرف دیگر پردازنده های AMD معمولا در بازی‌های کامپیوتری پردازنده‌‌های اینتل را مغلوب خود می‌کنند ولی نقطه ضعف آن‌ها گرمای شدیدی است که تولید می‌کنند. از آنجایی که اخیرا پردازشگرهای دو هسته‌ای متداول شده‌اند پردازشگرهای دوهسته‌ای AMD مستعدتر هستند که از همتای خود پیشی بگیرند و همچنین پردازنده‌های اینتل نیز همچنان با سرعت و حرارت کار می‌کنند.

به نظر می‌رسد که امسال به محض این که اینتل معماری جدیدش را تغییر دهد، این موضوع نیز دستخوش تغییراتی شود. اما هم اکنون بر روی پردازنده‌های دو هسته‌ای AMD کار می‌شود تا اندکی سریع‌تر شوند و نسبت به پردازنده‌های اینتل گرمای کم‌تری را ایجاد کنند، گرچه قیمت هر دوی آنها یکسان است. فقط پردازنده نیست که وارد این بازی جالب شده است. به عنوان مثال ممکن است شما به یک دیسک انعطاف پذیر با کیفیت بالا برای ایجاد سیستم های پایه‌ای خود نیاز داشته باشید. در این حالت چیپست‌های اینتل با چیپست‌هایی که بر روی مادربوردهای سازگار با AMD باشند به خوبی کار می‌کنند.

اما اگر مایلید از کارت های گرافیکی دو هسته‌ای برای بازی استفاده ‌کنید، AMD را توصیه می‌کنیم. درنهایت، متوسط کاربران اداری کامپیوتر ممکن است با چنین مقولاتی اصلاً مواجه نشوند. از آنجایی که آنها به واکنش کلی سیستم بیشتر بها می‌دهند عملکرد ضعیف پردازنده آنچنان موضوع مهمی برای آنها محسوب نمی‌شود چرا که واکنش صحیح و مناسب سیستم به حافظه، هارد درایو و عوامل دیگر بستگی دارد.

AMD، پیشنهاد مناسب برای بازی‌های کامپیوتری

اگر از سیستم خود بیشتر به منظور بازی‌ استفاده می‌کنید، انتخاب سی پی یو برای شما سخت‌تر خواهد بود. AMD ارایه دهنده تعداد زیادی CPUهایی است که به صورت IPU فروخته می‌شود. IPU به پردازنده‌هایی گفته می‌شود که هسته گرافیکی Radeon با هسته سی پی یو در یک چیپ قرار دارند. این سی پی یو پیشنهاد مناسبی برای بازی‌های کامپیوتری شما است.

سرعت اورکلاک پردازنده

یکی از مهم‌ترین مشخصاتی که برای مقایسه پردازنده‌ها باید در نظر داشت، سرعت کلاک آنهاست مثل ۲٫۷ GHZ  و ۲٫۴ GHZ و …. اگر چه این ویژگی، معیار بسیار خوبی برای مقایسه پردازنده‌هاست اما نکته قابل توجه این است که این آیتم‌ها قابل تغییر هستند.

تقویت کلاک یا اورکلاک باعث می شود کارایی موقتی سیستم تحت یک سناریو مشخص افزایش پیدا کند. اورکلاک یک پردازنده، با توجه به نوع متود انتخابی بسیار ساده است، اما هر پردازنده‌ای توانایی انجام آن را ندارد. بسیاری از سازندگان برای جلوگیری از اورکلاک توسط کاربران، این قسمت از تنظیمات را قفل می‌کنند. اما خوشبختانه هم اینتل و هم AMD، سی پی یو های قفل نشده فراوانی را با تنوع قیمت، به بازار عرضه می‌کنند. گفتنیست که چیپست‌های Ryzen و Threadripper که متعلق به AMD است هم دارای پتانسیل بالایی در اورکلاک هستند.

سرعت کلاک یا اورکلاک پردازنده

هنگامی که به ارتقا بعدی سیستم خود می‌پردازید، به تعداد کارایی‌های تراشه نگاه کنید، هر چند با در نظر گرفتن این دستورالعمل‌های کلی، اطلاعات اولیه خوبی برای شروع کار دارید. به لطف Ryzen که از چیپ های قبلی AMD از لحاظ قدرت و ارزش بهتر است، این چیپست رقابتی‌ترین محصول بازار CPU در سال است.

 همانطور که در بنچ مارک پایین مشاهده می‌کنید، پرچم‌ داران Intel نسبت به AMD عملکرد بهتری را از خود نشان داده اند. حتی بعضی از نسل‌های قبلی Intel نیز عملکرد بهتری نسبت به پرچم داران AMD دارند.

 

نسبت پنجمارک intel و amd

مقایسه پردازنده های AMD و Intel

درصد فروش

درصد فروش سی پی یو amd ۸۲%
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ۰
اینتل
درصد فروش سی پی یو intel ۶۷%
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ۰
ای ام دی

معنی هر کدام از پسوند های CPU های اینتل چیست؟

C – پردازنده های دسکتاپ بر پایه پکیج LGA 1150 با کارت گرافیکی با performance بالا
H – کارت گرافیکی با performance بالا
K – آنلاک شده (بدون قفل)
M – برای موبایل
Q – چهار هسته ای
R – پردازنده های دسکتاپ بر پایه پکیج BGA1364 (موبایل) با کارت گرافیکی با performance بالا
S – کارایی بهینه شده
T – مصرف برق بهینه شده
U – مصرف برق فوق العاده پایین
X – مدل های فوق العاده یا خاص با فرکانس بالا(Extreme edition)
Y – مصرف برق خیلی پایین

ویژگی ها

  1. مقرون به صرفه

  2. تعداد هسته های بیشتر (مالتی تسکینگ)

  3. عمکرد بهتر پردازنده گرافیکی یکپارچه

  4. اورکلاک در پردازنده های رده پایین تر

مقایسه پردازنده های AMD و Intel
مقایسه پردازنده های AMD و Intel
  1. عمکرد بهتر در حوزه پردازنده های رده بالا

  2. قدرت خام بیشتر وتولید حرارت کمتر

  3. عملکرد بهتر در کنار کارت گرافیکی مجزا

  4. سرعت و آزادی بیشتر هنگام اورکلاک

در نهایت انتخاب پردازنده از میان گزینه‌های مختلفی که از سوی اینتل و AMD ارائه می‌شود تا حد زیادی به نیاز و اولویت‌های شخصی بستگی دارد. حال نوبت شماست که نظرات و تجربه‌های خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله خبری به اشتراک بگذارید. در این راستا می‌توانید نقاط قوت و ضعف هر برند را نقد کرده و نظرات یکدیگر را با دلایل منطقی به چالش بکشید تا در مجموع به پاسخ بهتری برای این سوال برسیم: اینتل یا AMD؟

www.schl1.ir

دیدگاهتان را بنویسید