هر آنچه در مورد عینک اسکی باید بدانید

4.5/5 - (8 امتیاز)

عینک اسکی یکی از مهمترین ملزومات اسکی است. چراکه چشمان شما را در برابرعناصری مانند برف،باد،اشعه ماورا بنفش مضر محافظت میکند، و در عین حال همزمان بینایی شما را بهبود می بخشند تا شما به بهترین شکل ممکن کوه را ببینید.

معمولا عملکردها و ویژگی های عینک دارند در هنگام خرید مورد غفلت واقع می شوند، زیرا افراد معمولا براساس قیمت پایین عینکی را خریداری میکنند.درحالیکه تفاوت میان یک عینک ارزان و یک عینک خوب بسیار زیاد است و میتواند تفاوت زیادی در نحوه کار و راحتی آن داشته باشد.

 

بعضی افراد ترجیح میدهند در حین اسکی کرن، بخصوص در هوای گرم از عینک آفتابی استفاده کنند، اما در روزهای سرد ،باد ،برفی هیچ چیز بهتر از عینک های اسکی از چشمان شما محافظت نمیکند.
اجزای عینک اسکی:
عینک اسکی از چندین مولفه ی مختلف ساخته شده است که همگی نقش مهمی در کیفیت دید ، محافظت از چشمان و راحتی شما دارند.پس به مواردی از مولفه های مختلف و ویژگی و کارایی آنها اشاره میکنیم.

لنز

لنز بسیار مهم است زیرا که هدف اصلی عینک قرار دادن یک لنز در مقابل چشمان شما است. بیشتر عینک ها درواقع از دو لنز تشکیل شده اند،بین این دو لنز یک تقسیم کننده به صورت فوم که ایجاد شکاف هوا بین لایه میکند قرار دارد.که این باعث عایق بندی بیشتر میشود و اما لنز داخلی عینک که نسبت به سرما محافظت شده بنابراین از بخار گرفتن لنز جلوگیری میکند(مقاومت بیشتر).
لنزها معمولا از پلاستیک پلی کربنات و یا تریوکس ساخته می شوندکه باعث میشود نسبت به شیشه یا پلاستیک های معمولی مقاومت بیشتری در برابر ضربه داشته باشند و احتمال اینکه از بین بروند کمتر باشد.

لنزهای کروی-مسطح

دو شکل اساسی مختلف که عینک های اسکی میتوانند داشته باشند. لنزهای مسطح بصورت عمودی مسطح هستند و در حاشیه دارای منحنی اند. لنزهای تخت،ارزان قیمت اند و برای افراد با بودجه کم بسیار مناسب اند.لنزهای کروی از همه جهات منحنی هستند و بشکلی شکل گرفته اند که انگار از یک کره بریده شده اند. لنزهای کروی گرانتر هستند و دید بهتری ارایه میدند و تحریف نوری کمتری دارند.

رنگ لنز

رنگ لنز برای تاریک کردن آنچه از لنز مشاهده میشود تعبیه شده.هنگامی که چند دقیقه از زدن عینک بگذرد دیگر متوجه رنگ آن نخواهید شد، اما اثرات آن در طول روز همچنان وجود دارد. رنگ های مختلف لنز برای شرایط آب و هوایی مختلف هستند. برخی رنگ لنزها در هنگام کم نور بودن محیط مفید اند و برخی در هنگام تابش زیاد ، شدت تابش را کم میکنند. لنزهایی که در نور کم مفید اند معمولا دارای رنگ های روشن و وی ال تی بالاتری هستند(انتقال نور مرئی)،
درحالی که لنزهایی که برای استفاده در نور شدید خورشید هستند عموما دارای رنگ های تیره و وی ال تی پایین هستند.در اکثر عینک ها لنز براحتی قابل تغییر است ،برای همین اسکی بازهای مشتاق و دارای سرمایه برای هر شرایط آب و هوایی یک لنز مناسب دارند.در زیر یک راهنما برای استفاده از رنگ لنزها آورده شده:
ابری-بارش برف: زرد و رزگلد
آفتابی: نارنجی،طلایی،آبی،خاکستری
دورتادور: کهربایی،رزگلد
شب: شفاف

لنزهای فتوکروم

راه حل عوض نکردن لنز برای شرایط مختلف آب و هوایی و داشتن یک لنز، داشتن یک لنز فتوکرومیک است. درنور کم لنزهای فتوکرومیک رنگ سبک و کمی میگیرند،و درصورت وجود نور قوی تاریک تر میشوند،
پس بسته به شرایط آب و هوایی رنگ لنز فتوکرومیک تنظیم میشود.اکثر لنزهای فتوکرومیک از رنگ های خاکستری یا قهوه ای تشکیل میشوند.

لنزهای پولاریزه(قطبی)

این لنزها در کاهش تابش نور برف بسیار خوب هستند زیرا باعث میشوند که نور پولاریزه که به صورت افقی تابیده میشود کاهش یابد.بیشتر نوری که یخ و برف انعکاس میدهند بصورت پولاریزه و افقی است.
با این حال این لنزها ایده آل نیستند چرا که دیدن لکه ها و چاله های یخی را دشوار میکنند و در پایان روز که هوا تاریک تر میشود و سایه های زیادی در اطراف وجود دارند ، رنگ تیره لنز و پولاریزگی آن میتواند دیدن برجستگی ها در برف را دشوار کند.

 بازتابی

بسیاری از عینک ها دارای پوشش بازتابنده ی نور هستند که جلوه ای از آینه ایجاد میکند.این نوع لنزها معمولا برای هوای آفتابی مناسب هستند زیرا لایه بازتابنده مانع تابش نور برف و آفتاب میشود.رنگ این لایه آینه مانند لزوما رنگ لنز نیست، زیرا روکش اعمال شده در قسمت بیرونی لنز با رنگ متریال لنز متفاوت است.
محافظت در برابر اشعه فرابنش (UV)
تقریبا تمام انواع عینک اسکی ۱۰۰٪ شما را از اشعه فرابنفش محافظت میکنند، اطمینان حاصل کنید که اشعه های UVB,UVA,UVC مضر نمیتوانند به چشم شما آسیب برسانند.
میدان دید
 با استفاده از عینک خوب میتوانید تقریبا همان میدان دیدی که بدون عینک دارید را داشته باشید. برخورداری از میدان دید خوب شما را نسبت به اطرافتان به مقدار زیادی آگاه میکند
و باعث میشود در پیست احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

تحریف نوری

بسیاری از عینک های اسکی گران قیمت تحریف نوری بسیاری کمی دارند بدین معنا که آنچه از طریق عینک میبینید بسیار نزدیک به حقیقت است. با این وجود برخی از عینک های ارزان قیمت جلوه هایی بوجود می آورند که باعث تحریف دید شما میشوند و باعش میشوند شما گودی ها و سطوح را به گونه ی دیگری ببینید.
البته این اثرات آنقدر بد نخواهد بود که شما را از پوشیدن عینک خسته و ناراحت کند،پس اگر میخواهید دید خوب و بدون تحریف داشته باشید و بدانید آنچه میبینید حقیقت است به سراغ عینک هایی بروید که از نظر نوری صحیح هستند.

لنزهای دارای نسخه پزشکی

برای افراد عینکی عینک هایی با تجویز پزشک و با لنزهای مناسب یا لایه پوششی گیرنده نور بیشتر ساخته میشود تا مجبور نباشند عینک اسکی را بروی عینک طبی خود استفاده کنند.
اما اگر این لنزها از بودجه شماخارج است میتوانید عینک هایی را تهیه کنید که برای استفاده برروی عینک دیگر،طراحی شده است.

ضد مه

پوششی در قسمت داخلی لنزها وجود دارد که به  آنها خاصیت مه شکن بودن میدهد. اما این به این معنا نیست که آنها هرگز مه نخواهند گرفت،بلکه تنها به معنای مقاومت بیشتر در برابر مه میباشد.
شما باید از تمیز کردن لنز داخلی توسط هر شی خودداری کنید زیرا اینکار این لایه مه شکن را از بین خواهد برد. اگر نیاز به تمیز کردن دارید با پارچه ای نرم بصورت ضربه ای آرام پاک کنید و پارچه را بصورت مستقیم روی آن نکشید.

ضدخش

پلاستیک پلی کربنات یا تریوکس که لنزها از آن ساخته شده است در جذب اثرات بسیار مناسب است اما خواصی که دارند و از آن تشکیل میشوند به این معناست که آنها براحتی خراش برمی دارند.بنابرین اکثر لنزها دارای یک پوشش ضدخش نیز هستند که خراش افتاد روی آنها  را کاهش میدهد.

قاب

قاب محفظه ایست که عینک را درکنار هم نگه میدارد، بطور کلی بخشی از عینک است که ظاهر و سبک آن را تعریف میکند. با این حال قاب فقط برای نمایش نیست و دارای خواصی است که میتواند روی عملکرد عینک تاثیر بگذارد.

تهویه

بیشتر عینک ها در قسمت پایین سوراخ هایی دارند که هوا بتواند گردش پیدا کند و تهویه شود.
این تهویه جریان ورود کننده هوا را آزاد میگذارد اما راه ورود برف و هرچیز دیگری را میبندد، بطوری که درون عینک ها تمیز و خشک بماند.
این خوصیت این به این دلیل است که صورت را خنک نگه دارد و بخار آب را از عینک بیرون بکشد، تهویه باعث میشود عینک براحتی گرم نشود. با این حال تهویه تنها زمانی کار میکند که در حرکتید و هوا جریان دارد اگر متوقف شوید عینک مستعد گرم شدن و بخار کردن است زیرا بخار آب هنگام سکون براحتی از بین نمیرود.
سایز مناسب
شکل و استحکام قاب عینک تاثیر زیادی در جاگیری عینک برروی صورت دارد. پس این بدین معناست که هر عینکی بروی صورت هرکسی جا نمیگیرد.
گیره قاب
گیره قاب اجازه میدهد تسمه ها براحتی جابجا شوند در حالی که قاب عینک را به عقب میکشند، تا استفاده از آن را توسط هلمت راحت کنند.این گیره  سایز تسمه هارا از طریق اتصال به حاشیه قاب کنترل میکند.همه عینک ها ازین ویژگی برخوردار نیستند اما برخی عینک ها در کنار خود دارای بازویی هستند که این حرکت را امکان پذیر میکند.
این ویژگی ضروری نیست چرا که اکثر عینک ها بدون داشتن این ویژگی بخوبی با هلمت کار میکنند. اما میتوانید قبل از خرید این موضوع را با هلمت خود امتحان کنید.
بالشتک
بالشتک بخشی از عینک است که میان صورت شما و قاب عینک قرار میگیرد.بیشتر این بالشتک ها از دو یا چند لایه فوم با چگالی متفاوت ساخته شده اند.
این باعش میشود بالشتک به راحتی روی صورت شما جای بگیرد و عینک راحت تر باشد. ضخامت، عرض،نرمی و شکل بالشتک میتواند تفاوت زیادی در مدل های مختلف عینک ایجاد کند. پس هنگام خرید چند مدل را امتحان کنید تا دریابید کدام یک مناسب تر است.
بند
باندی است که پشت سر یا پشت کلاه شما میرود و عینک شما را نگه میدارد. تسمه ها سایز ثابت ندارد اما با ابزاری قابل سایز شدن میباشند.بعضی بند ها دارای لایه لاستیکی در روی خود هستند که باعث میشود عینک به خوبی در جای خود ثابت بماند.

مراقبت از عینک اسکی

اگر میخواهی عینک اسکی شما بادوام باشد باید آنرا در شرایط خوبی نگه دارید.همیشه آن را خشک و تمیز و بدور از خراشیدگی نگه دارید. در اینجا چند نکته برای کمک به شما آورده شده است:
هنگامی که عینکتان را به صورت نزده اید بهتر است که آن را درون محفظه و یا کاور پارچه ای خود بگذارید، این باعث محافظت از آن بخصوص در برابر خراشیدگی میشود. بعد از یک روز خوب و اسکی کردن،عینک خود را بر یک فضای نسبتا گرم آویزان کنید تا تمام رطوبت در دور و کف آن کاملا گرفته و تبخیر شود.
این کار باعث میشود تا دفعه بعد که از عینک استفاده میکنید عینک راحت تر و در برابر بخار کردن مقاوم تر باشد. توجه داشته باشید که آن را درجای خیلی گرم نگذارید.
هروقت عینک را تمیز میکنید حواستان باشد از پارچه بسیار نرم استفاده کنید نه از دست خود. اگر نیاز به تمیز کردن درون عینک دارید با پارچه بصورت ضربه ای این کار را انجام دهید و پارچه را به هیچ وجه درون عینک نکشید. اینکار باعث دوام پوشش ضد مه میشود.
عینک خود رل در تابش مستقیم آفتاب بصورت ساکن قرار ندهید.

نکات خرید عینک

هنگام جستجو برای خرید عینک سعی کنید با ترغیب لحظه ای خرید نکنید.پیدا کردن عینک مناسب برای شما احتمالا کمی زمان خواهد برد، و نیاز به امتحان کردن عینک های متفاوت،از تولید کننده های متفاوت دارید. برای یافتن عینک مناسبتان چند کار وجود دارد که باید انجام دهید:
در ابتدا نیاز به امتحان عینک های متفاوت از تولید کننده های متفاوت دارید ، قاب ها و روکش ها و شکل های مختلف وجود دارند و شما نیاز دارید تا بفهمید کدام مناسب صورت شماست.
هنگامی که جنس و نوع مناسب صورتتان را پیدا کردید باید درنظر بگیرید که چه مقدار میخواهید برای عینک هزینه کنید.
در مرحله بعد باید درنظر بگیرید که شما بیشتر در چه آب و هوایی اسکی خواهید کرد و عینک با رنگ لنز مناسب آن آب و هوا را تهیه کنید،
البته با در نظر گرفتن قیمت مورد نظرتان.و در آخر عینک هایی که مطابق با سلیقه و شرایط شما است را انتخاب کرده و از میانشان آن را که بهتر بروی صورتتان جا میگیرد و با هلمتتان قابل استفاده است و همچنین موارد دلخواه دیگرتان مانند لنز کروی، تهویه بهتر و … را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید