بهترین خودروهای جهان با بالاترین نسبت قدرت بر حجم پیشرانه

لطفانظرخودرا ثبت نمایید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش قدرت خودرو، استفاده از پیشرانه‌ی بزرگ‌تر است.

اما بسیاری از مهندس‌های خودروسازی معتقد هستند که رمز اصلی در بیرون کشیدن بیشترین قدرت از کوچک‌ترین پیشرانه خواهد بود.

در دهه‌های گذشته، قدرت‌های بالا تا ۱۰۰۰ اسب‌بخار مخصوص خودروهای سوپراسپرت بود؛ در آن دوران هیچ‌کس انتظار نداشت که مثلا یک سدان خانوادگی از پیشرانه‌ی قدرتمند استفاده کند.

تولید خودروهای قدرتمند در گذشته علاوه بر چالش مهندسی، مشکل بودن رانندگی را هم به‌دنبال داشت. بسیاری از سیستم‌های کمک‌راننده‌ی الکترونیکی مدرن در خودروهای قدیمی وجود نداشتند و مکانیکی بودن مکانیزم‌، مانع بزرگی محسوب می‌شد.

البته تولید خودروهایی با قدرت ۱۰۰۰ اسب‌بخار امروز هم چندان منطقی و کاربردی نیست؛ اما به‌دلیل پیشرفت در مهندسی تولید خودرو و به‌خصوص سیستم‌های پرخوران مثل توربوشارژ، موانع گذشته تاحدودی ازبین رفته است. در آستانه‌ی دهه‌ی ۲۰۲۰، پرچمداران و ابرخودروها به قدرت ۲۰۰۰ اسب‌بخار رسیده‌اند که نشان‌دهنده‌ی پیشرفت سریع در صنعت است.

این مقاله تنها با یک هدف نوشته شده است؛ ما قصد داریم تا قدرتمندترین خودروهایی را معرفی کنیم که نسبت قدرت و اسب‌بخار بر حجم پیشرانه‌شان، درخورتوجه است. ۲۵ خودروی این مقاله با فیلتر حداقل نسبت ۱۰۰ اسب‌بخار قدرت بر یک لیتر حجم پیشرانه انتخاب شده‌اند.

فهرست نهایی شامل مجموعه‌ای از خودروهای اقتصادی ارزان‌قیمت، اسپرت، سوپراسپرت، خانوادگی و ابرخودرو شده که بسیار جالب است. از بررسی مشخصات فنی خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید مثل استون مارتین والکری و مرسدس AMG One حتی با درنظر گرفتن قدرت خالص پیشرانه‌ی احتراق داخلی صرف‌نظر شده است.

۵٫ فیات ۵۰۰

نسبت قدرت بر حجم: ۱۱۸/۹ اسب‌بخار بر لیتر

فیات برای تولید مدل جدید از مدل نسخه‌ی کلاسیک ۵۰۰، پیشرانه‌ای کاملا جدید توسعه داد. پیشرانه‌ی تویین‌ایر (TwinAir) فیات از دو سیلندر با آرایش خطی و حجم ۸۷۵ سی‌سی در نسخه‌ی توربوشارژ و ۹۶۴ سی‌سی در نمونه‌ی تنفس طبیعی استفاده می‌کند.

از برجسته‌ترین ویژگی‌های این پیشرانه‌ی بسیار کوچک و کارآمد، بهره بردن از فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ هیدرولیکی فیات موسوم به مولتی‌ایر (MultiAir) در کنار وزن و مصرف سوخت و آلایندگی پایین است. مدل تنفس طبیعی این پیشرانه‌ی ۸ سوپاپه با میل‌سوپاپ بالاسری (SOHC) در کارآمدترین نسخه تا ۱۰۴ اسب‌بخار قدرت از ۸۷۵ سی‌سی دو سیلندرش بیرون می‌کشد.

عملکرد فنی درخورتوجه باعث شد تا تویین‌ایر فیات بهترین پیشرانه‌ی جهان در سال ۲۰۱۱ شود؛ البته مقام اول در کلاس بهترین پیشرانه‌ی جدید، بهترین پیشرانه‌ی پاک با آلایندگی پایین و بهترین موتور با حجم کمتر از یک لیتر در سال ۲۰۱۱ هم به محصول بی‌نظیر فیات رسید. از این پیشرانه در مدل‌های مختلف خودروهای فیات ۵۰۰، فیات پاندا، فیات پونتو، فیات ۵۰۰L، لانچیا ایپسیلون و آلفارومئو میتو استفاده شده است.

۴٫ هوندا S2000

نسبت قدرت بر حجم: ۱۲۳/۷ اسب‌بخار بر لیتر

محصول به‌یادماندنی هوندا در دهه‌ی ۲۰۰۰ به یکی از سرزنده‌ترین پیشرانه‌های خودورسازی ژاپن مجهز بود. پیشرانه‌ی دو لیتری هوندا در مدل اسپرت S2000، تنفس طبیعی بود و تا ۹۰۰۰ دوربردقیقه کار می‌کرد.

S2000 در قدرمتندترین نسخه از این پیشرانه با فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ هوندا (VTEC)‌ تا ۲۴۷ اسب‌بخار قدرت می‌گرفت که باتوجه به نبودن توربوشارژر و سیستم پرخوران، نهایت لذت رانندگی را به سرنشینان تقدیم می‌کرد. پیشرانه‌ی ۱۹۹۷ سی‌سی با قدرت ۲۴۷ اسب‌بخار در ۸۳۰۰ دوربردقیقه مخصوص بازار ژاپن و سری تولیدی اول S2000 با کد AP1 محصول سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ بود.

هوندا S2000 مدل سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ به پیشرانه‌ی ۲/۲ لیتری مجهز شد که درنهایت، ۲۳۹ اسب‌بخار قدرت داشت و تنها تا ۸۲۰۰ دوربردقیقه کار می‌کرد. پیشرانه‌ی هوندا S2000 بهترین موتور جهان در کلاس نمونه‌های ۱/۸ تا ۲ لیتری از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ بود.

۳٫ آلفارومئو۴c

نسبت قدرت بر حجم: ۱۳۶/‍۱ اسب‌بخار بر لیتر

آلفارومئو ۴C مدلی اسپرت و سبک‌وزن از خودروساز باسابقه‌ی ایتالیا بود که تنها برای لذت خالص رانندگی تولید شد. قیمت بالا و ابعاد بزرگ بدنه، ۴C را در سطح خودروهای خاص با مشتری‌های کم‌تعداد قرار می‌داد، اما پیشرانه‌ی آلفارومئو کوچک حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

آلفارومئو در مدل ۴C از پیشرانه‌ی توربوشارژ چهار سیلندر با حجم ۱۷۴۲ سی‌سی استفاده کرده بود که ۲۳۷ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد. این پیشرانه‌ی تمام آلومینیومی که در ۶۰۰۰ دوربردقیقه نهایت قدرتش را به‌نمایش می‌گذاشت، مانند تمام اجزای ۴C، با هدف کمترین وزن ممکن تولید شده بود. آلفارومئو جولیتا ۱۷۵۰ TBi کوادری‌فولیو هم از همین پیشرانه استفاده می‌کند؛ اما چیزی که باعث تفاوت بالای جولیتا و ۴C در عملکرد فنی شده، وزن کلی است.

آلفارومئو ۴C حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد، بنابراین در حدود ۴/۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. اما مدل جولیتا با همین پیشرانه به‌دلیل وزن بیشتر، برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت به ۶ ثانیه زمان نیاز دارد.

۲٫ فورد فیِستا

نسبت قدرت بر حجم: ۱۳۸/۱ اسب‌بخار بر لیتر

خودروی ساب‌کامپکت فورد همیشه یکی از بهترین انتخاب‌ها در بین خودروهای شهری با قیمت مناسب بوده است. فیستا (Fiesta) از سال ۲۰۱۷ در نسل هفتم عرضه می‌شود و یکی از بهترین پیشرانه‌ی جهان با حجم کمتر از یک لیتر را زیرکاپوتش دارد.

فورد فیستا به پیشرانه‌ی اکوبوست (EcoBoost) مجهز بوده که درحقیقت براساس موتور سری L مزدا با همکاری شرکت آلمانی FPV Engineering تولید شده است. پیشرانه‌های اکوبوست فورد از نوع توربوشارژ با سیستم تزریق مستقیم سوخت هستند که با هدف تولید قدرت بیشتر از نمونه‌های تنفس طبیعی درکنار مصرف بنزین و آلایندگی کمتر توسعه پیدا کرده‌اند. پیشرانه‌ی اکوبوست فورد با حجم ۹۹۹ سی‌سی و وزنی کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ بهترین موتور جهان با حجم کمتر از یک لیتر شناخته شد، ابعادی مشابه یک کاغذ A4 دارد. اکوبوست یک لیتری فورد سه سیلندر دارد و باکمک توربوشارژر در گران‌ترین نسخه، ۱۳۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. مجموعه‌ پیشرانه‌های اکوبوست فورد در انواع مدل‌های با حجم کمتر از یک لیتر تا ۳/۵ لیتر در نمونه‌های ۳ و ۴ و ۶ سیلندر استفاده می‌شود.

۱٫ بوگاتی ویرون سوپر اسپرت

نسبت قدرت بر حجم: ۱۴۸/۱ اسب‌بخار بر لیتر

بوگاتی ویرون سوپر اسپرت (Veyron 16.4 Super Sport) که مدتی سریع‌ترین خودروی جهان بود، در این فهرست بین خودروهای اقتصادی با پیشرانه‌ی چهار سیلندر قرار گرفته است. تمام مدل‌های مختلف بوگاتی ویرون از پیشرانه‌ی W16 فولکس واگن با حجم هشت لیتر (۷۹۹۳ سی‌سی) و مجهز به چهار توربوشارژر استفاده می‌کنند اما نسخه‌ی سوپراسپرت و ویتس (Vitesse)، قدرتمندترین نمونه‌ها هستند. ویرون سوپر اسپرت با قدرت ۱۱۸۴ اسب‌بخار در فهرست ارزشمندترین ابرخودروها همیشه در جایگاه‌های اول است؛ اما به‌دلیل وزن بیش از ۱۸۰۰ کیلوگرم در این فهرست جایگاه پایینی دارد. از این محصول بوگاتی که رکورد نهایت سرعت ۴۳۱/۰۷۲ کیلومتربرساعت را ثبت کرده، تنها ۳۰ دستگاه تولید شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید